Ar buvo taip, kad nesulaukėte internetu įsigytos suknelės iš Prancūzijos, o iš Estijos pardavėjo gautas dronas – nekokybiškas? Kaip elgtis, jei atšauktas Jūsų skrydis į Romą? Į ką kreiptis, jei nusileidus Ispanijoje neatvyksta Jūsų bagažas? Šiais ir panašiais klausimais vartotojams nemokamą pagalbą teikia Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net).
Europos vartotojų centro Lietuvoje teisininkai pasirengę padėti kiekvienu atveju, kai vartotojui savarankiškai nepavyksta išspręsti problemos su paslaugos teikėju ar prekės pardavėju, registruotu kitoje ES valstybėje narėje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje.
O dabar kviečiame plačiau pasiskaityti apie oro keleivių teises.
Oro keleivių teisės
Oro keleivių teisės išsamiai apibrėžtos Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 261/2004 . Svarbu, kad šios teisės taikomos keleiviams, kurie išvyksta iš ES valstybės narės oro uosto arba vyksta iš trečiojoje šalyje esančio oro uosto į ES valstybės narės teritorijoje esantį oro uostą, jei atitinkamą skrydį vykdantis oro vežėjas yra ES registruotas oro vežėjas.
Skrydžio skaičiuotuvas
Kokios teisės Jums priklauso kiekvienu konkrečiu atveju lengviausia sužinoti pasitelkus ECC-Net Skrydžio skaičiuotuvą: https://ecc.lt/vartotoju-teises/skrydzio-skaiciuotuvas/. Jame nurodę skrydžio pradžią ir pabaigą bei pačią problemą, gausite trumpą ir aiškų teisių sąrašą.
Atšauktas skrydis
Jeigu oro vežėjas atšaukia skrydį, turite teisę pasirinkti: atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti į galutinę paskirties vietą kitu maršrutu panašiomis sąlygomis.
Jeigu keleivis pasirenka vykti kitu maršrutu, oro vežėjas, priklausomai nuo laukimo laiko, turi pasirūpinti keleiviu – pasiūlyti maisto ir gaiviųjų gėrimų, apgyvendinti viešbutyje, nuvežti iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, suteikti galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus.
Papildomai keleivis turi teisę į kompensaciją, kuri, priklausomai nuo kelionės atstumo ar dėl atšaukto skrydžio sugaišto laiko, gali sudaryti nuo 125 iki 600 eurų. Kompensacija nepriklausytų, jei skrydis atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, nepriklausančių nuo oro vežėjo („force majeure“). Tai gali būti prastos oro sąlygos, neoficialūs streikai, gamtinės katastrofos, tokios kaip ugnikalnio išsiveržimas. Kompensacija nepriklausytų ir tuo atveju, kai skrydis atšaukiamas likus daugiau nei dviem savaitėms iki numatyto išvykimo.
Atidėtas skrydis
Oro vežėjo prievolės keleivio naudai atsiranda tik tada, kai pagrįstai tikimasi, kad Jūsų išskridimo laikas vėluos ne mažiau kaip 2 valandas.
Priklausomai nuo atidėjimo laiko ar atstumo iki kelionės tikslo, oro vežėjas turi keleiviui pasiūlyti: maistą ir gaiviuosius gėrimus, apgyvendinimą viešbutyje (jeigu būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų), transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus.
Kai skrydis atidedamas ne mažiau kaip 5 valandoms, oro vežėjas privalo pasiūlyti keleiviui atsisakyti šio skrydžio ir per septynias dienas atgauti visus už bilietą sumokėtus pinigus.
Papildomai Jums gali priklausyti ir kompensacija, jei kelionės tikslą dėl atidėto skrydžio pasiekėte ne mažiau kaip 3 valandomis vėliau. Kompensacija nepriklauso, jei vėlavimas įvyko dėl ypatingų aplinkybių.
Atsisakymas vežti
Esant tam tikroms aplinkybėms, oro vežėjas atsisako priimti skristi keleivį, nors jis atvyko registruotis skrydžiui nustatyta tvarka ir laiku, išskyrus atvejus, kai yra pagrįstų priežasčių atsisakyti jį vežti, pavyzdžiui sveikatos, saugos ar saugumo sumetimais arba dėl nepakankamų kelionės dokumentų.
Pirmiausia oro vežėjas privalo ieškoti savanorių, kurie sutiktų atsisakyti skrydžio mainais į kompensaciją, dėl kurios dydžio ir formos susitariama su keleiviu individualiai. Jei atsiranda nepakankamai savanorių, skrydį vykdantis oro vežėjas gali atsisakyti vežti keleivius be jų sutikimo.
Atsisakydamas vežti keleivius, oro vežėjas privalo kiekvienam keleiviui pateikti rašytinį pranešimą, kuriame išdėstytos kompensavimo ir pagalbos teikimo taisyklės. Taip pat keleivis, nepriklausomai nuo to, ar jis būtų savanoris, ar buvo atsisakyta vežti be jo sutikimo, turi teisę į kompensaciją, kuri priklauso nuo kelionės atstumo.
Kur kreiptis dėl pažeistų teisių
Pirmiausia turite kreiptis į oro vežėjo atsakingą darbuotoją ar įgaliotą atstovą, nurodydamas, kokių teisių oro vežėjas neužtikrino, ir pareikalauti jas suteikti. Jei oro vežėjas Jums priklausančių teisių nesuteikia, būtinai išsaugokite visus išlaidų čekius – vėliau pateiksite juos oro vežėjui kartu su pretenzija.
Jei nepavyktų šio klausimo išspręsti vietoje, reikia pateikti oro vežėjui raštišką pretenziją (dauguma aviakompanijų turi standartines pretenzijos formas arba galite pasinaudoti Europos vartotojų centro parengtais ruošiniais (anglų kalba https://ecc.lt/ruosiniai/)). Pretenzijoje reikėtų išdėstyti įvykio aplinkybes ir nurodyti konkrečius reikalavimus. Jeigu gautas atsakymas keleivio netenkina ar jis negauna atsakymo per protingą terminą (2 mėnesius), galima kreiptis pagalbos į Europos vartotojų centrą.
Jei skrydis buvo iš Lietuvos, galima kreiptis į Lietuvos transporto saugos administraciją, kuri vykdo Reglamento (EB) Nr. 261/2004 priežiūrą Lietuvoje: https://ltsa.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/oro-transportas-1/keleiviu-teises-2/keleiviu-teises-atsisakymo-vezti-ir-skrydziu-atsaukimo-arba-atidejimo-ilgam-laikui-atvejais
Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos.
Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo (-s) atsakomybė; turinys negali būti vertinamas kaip atspindintis Europos Komisijos ir / ar Europos inovacijų tarybos ir MVĮ reikalų vykdomosios įstaigos (EISMEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.