+370 5 265 0368

Pirkdami ES vartotojai vis dar susiduria su nepateisinama diskriminacija dėl pilietybės ir gyvenamosios vietos

2016-12-16

ECC-Net tyrimas rodo - pardavėjų naudojama geografinio blokavimo praktika sukuria dirbtines kliūtis ir riboja vartotojų galimybes gauti paslaugas.

Europos vartotojų centras (EVC) Airijoje kartu su Šiaurės Airijos vartotojų apsaugos tarnyba gruodžio 14 d. paskelbė ataskaitą, kurioje teigiama, kad nepaisant diskriminaciją dėl pilietybės ir gyvenamosios vietos draudžiančių ES teisės aktų, verslininkai vis dar taiko geografinio blokavimo praktiką, kuri riboja europiečių galimybes perkant internetu.

Europos Komisijos atstovybėje Šiaurės Airijoje, Belfaste pristatytas Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) tyrimas “Ar nematomos sienos vis dar riboja vartotojų galimybes gauti paslaugas ES?”, atskleidžiantis, kaip įvairiose Europos Sąjungos valstybėse taikomas Paslaugų direktyvos 20.2 str., draudžiantis diskriminaciją dėl pilietybės ir gyvenamosios vietos.

Tyrimas rodo, kad vartotojai ir toliau susiduria su tam tikrais apribojimais, atsisakymu pristatyti prekes ar didesnėmis kainomis, jei jie gyvena kitoje ES šalyje. Gaunami skundai leidžia daryti išvadas, kad pardavėjai nepagrįstai sukuria dirbtines kliūtis. Dažniausiai dėl to kreipiasi vartotojai iš Austrijos, Italijos ir Airijos.

ECC-Net skatina užkirsti kelią diskriminacijai ir užtikrinti Paslaugų direktyvos 20.2 str. įtvirtintus principus.

EVC Lietuvoje direktorius Tomas Kybartas sako: “Paslaugų direktyvos priėmimas buvo svarbus žingsnis gerinant Bendrosios rinkos veikimą. Tačiau ECC-Net gaunami skundai patvirtina, kad 20.2 str. nuostatos, kovojančios su nepagrįstu paslaugų diferencijavimu, kol kas nėra įgyvendintos. Vartotojai per dažnai susiduria su apribojimais be jokio pagrindo, o priežastys, kuriomis remiasi pardavėjai, yra neįtikinamos ir neobjektyvios.

ECC-Net palaiko Europos Komisijos nuostatą, kad būtina imtis tolesnių veiksmų, užtikrinančių efektyvų nediskriminavimo principo įgyvendinimą ir tobulinti teisės normas, draudžiančias vartotojų diskriminaciją dėl tautybės ar gyvenamosios vietos. Mes labai palankiai vertiname Bendrosios skaitmeninės rinkos ir Bendrosios rinkos strategijos iniciatyvas, taip pat Komisijos priimtą el. prekybos dokumentų paketą. Tai svarbus žingsnis kovojant su geografiniu blokavimu, užtikrinant labiau prieinamą ir palankesnį tarpvalstybinių siuntinių pristatymą, skatinant vartotojų pasitikėjimą, gerinant jų teisių apsaugą”.

Tyrimas - tai dalis jungtinio ECC-Net projekto, kurio tikslas - ištirti kokias veiklas, susijusias su Paslaugų direktyva, atlieka ECC-Net ir su kokiomis problemomis susiduria vartotojai. Projektui vadovavo EVC Airijoje, darbo grupėje buvo Europos vartotojų centrai Austrijoje, Nyderlanduose, Norvegijoje, Švedijoje ir Jungtinėje Karalystėje.

Pagrindinės tyrimo išvados

2013 m. sausio - 2015 m gruodžio mėnesiais ECC-Net gavo 532 skundus dėl 20,2 str. pažeidimų. Tai rodo 140% augimą, lyginant su 2010-2012 m. laikotarpiu, kai buvo gauta 222 tokio pobūdžio skundų.

Daugiausia su 20.2 str. susijusių skundų pateikė vartotojai iš Austrijos (138), Italijos (68) ir Airijos (66).

Daugiau nei 82% skundų buvo dėl vartotojų gyvenamosios vietos, dažniausiai skundai susiję su sandoriais internetu.

Beveik 68% atvejų vartotojai susidūrė su kainų ar paslaugų diferenciacija, dažniausiai perkant elektronikos prekes, buitinius prietaisus, automobilius, drabužius, knygas, muziką, siunčiant duomenis.

Beveik 25% skundų buvo susiję su turizmo ar laisvalaikio paslaugų teikimu, įskaitant kelionių agentūrų, apgyvendinimo paslaugų teikėjų ar pramogų parkų teikiamas paslaugas.

Daugiau kaip 5% skundų pateikta dėl nuomos ir lizingo paslaugų.

Pardavėjai, siekiantys apriboti paslaugų atlikimą ar nustatyti skirtingas kainas pagal vartotojo tautybę ar gyvenamąją vietą dažniausiai naudoja tokias priemones: blokuoja svetainių prieigas, automatiškai nukreipia į kitą svetainę, atsisako pristatyti prekes ar priimti mokėjimą, taiko skirtingas kainas ar pardavimo sąlygas.

Iš 243 bylų, kuriose buvo prašoma aktyvių ECC-Net veiksmų, 54 atvejais medžiaga buvo perduota atitinkamoms teisėsaugos institucijoms. Dažniausiai tokia situacija susiklosto tuomet, kai pardavėjai atsisako bendradarbiauti su EVC ir nepateikia tinkamo paaiškinimo apie taikomą verslo praktiką. 57% atvejų nebuvo gauta papildomos informacijos.

19 ES valstybių narių atitinkamos teisėsaugos institucijos turi įgaliojimus taikyti sankcijas už Paslaugų direktyvos nuostatų pažeidimus. Kipre, Lietuvoje ir Nyderlanduose kompetentingos teisėsaugos institucijos tokių įgaliojimų neturi.

Atvejai

Vartotojas iš Italijos interneto svetainėje, kurią valdo Vokietijos kompanija, bandė užsisakyti atostogas Italijoje. Vartotojas turėjo nurodyti adresą Vokietijoje, neįvykdęs šios sąlygos negalėjo pateikti užsakymo.

Vartotojas iš Airijos dalyvavo maratone, kurį organizavo kompanija įsikūrusi Jungtinėje Karalystėje. Kadangi jis buvo iš kitos šalies, turėjo sumokėti gerokai didesnį dalyvio mokestį nei dalyviai, gyvenantys Didžiojoje Britanijoje.

Vartotojas iš Belgijos norėjo įsigyti elektroninę knygų skaityklę su integruotu prancūzų kalbos žodynu iš keliose valstybėse veikiančios bendrovės, registruotos Liuksemburge. Jis pasirinko Prancūzijai skirtą svetainę, tačiau buvo nukreiptas atgal į tarptautinę svetainę, kurioje produkto su reikiamomis funkcijomis nebuvo.

Vartotojas iš Austrijos norėjo apsipirkti Vokietijos internetinėje parduotuvėje. Prieš patvirtinant užsakymą jo buvo paprašyta nurodyti šalį, kurioje gyvena. Įvedus adresą Austrijoje, vartotojui buvo nurodyta užsakymą atlikti kitoje to paties pardavėjo svetainėje, skirtoje Austrijos rinkai, kur tos pačios prekės kainavo brangiau.

Daugiau informacijos rasite Europos vartotojų centro svetainėje www.ecc.lt skiltyje „Jungtiniai projektai“ http://www.ecc.lt/upload/iblock/389/389b9bb47cae9047584526edd08c9a79.pdf

Pateikti skundą Reikia patarimo