+370 5 265 0368 Konsultacijos I-V (08:00 - 12:00)

Kaip atsisakyti pirkinio, kuriuo nusivylėte? Įgudusio ES vartotojo atmintinė

2020-05-18

Kaip atsisakyti pirkinio, kuriuo nusivylėte? Įgudusio ES vartotojo atmintinė

 

Įsigijote ne tokią prekę, kokios norėjote? Nusivylėte savojo pirkinio kokybe? O galbūt, pamatę gautą siuntinį, tiesiog persigalvojote? Dėl karantino augant internetinės prekybos mastams, vis daugiau vartotojų susiduria su panašiomis dilemomis. Vartotojai, apsiperkantys Europos Sąjungoje, turi išskirtines galimybes ginti savo teises, pasinaudodami privalomąja teisine garantija arba tiesiog atsisakydami sutarties bei susigrąžindami pinigus už prekę. Tačiau abu keliai, nors iš pažiūros panašūs, turi ir esminių skirtumų bei gali lemti visiškai skirtingas pasekmes. Kad neapsigautumėte, Europos vartotojų centras Lietuvoje pateikia išaiškinimą, kuo skiriasi teisinė garantija nuo sutarties atsisakymo teisės bei kaip šiais vartotojo svertais naudotis praktinėse situacijose.

 Teisinė garantija versus sutarties atsisakymo teisė

 Pagal Europos Sąjungoje galiojantį teisinį reguliavimą, visoms parduotuvėse arba internetu įsigytoms prekėms galioja ne mažiau kaip dvejų metų nemokama teisinė garantija. Jei paaiškėja, kad kurioje nors kitoje ES šalyje, taip pat Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje įsigijote prekę su defektais, pardavėjas privalo ją nemokamai pataisyti, pakeisti, o jei nėra tokios galimybės – sumažinti kainą arba grąžinti sumokėtus pinigus. Pasinaudoti teisine garantija galima ir tuo atveju, jei prekė yra kokybiška, tačiau neatitinka pirkimo metu pardavėjo pateikto reklaminio prekės aprašymo.

 

Lyginant su teisine garantija, sutarties atsisakymo teise galima pasinaudoti net ir neradus prekės defektų bei nenurodant jokių pirkinio atsisakymo priežasčių. Ši teisė galioja 14 dienų bei taikoma nuotolinėms ir ne prekybai skirtose patalpose sudarytoms sutartims, kai vartotojas neturi galimybės iš anksto fiziškai apžiūrėti ir patikrinti prekių. Prekės grąžinimo išlaidas paprastai tenka apmokėti pirkėjui, nebent pardavėjas savanoriškai įsipareigotų šias išlaidas padengti pats.

 Pažymėtina, kad vartotojai turėtų išlikti budrūs ir visada grąžindami prekę aiškiai nurodyti pardavėjui, ar nori pasinaudoti teisine garantija, ar sutarties atsisakymo teise. Kitu atveju, kaip rodo praktika, pardavėjai net ir teisinės garantijos atveju gali mėginti gudrauti ir prašyti vartotojo padengti pirkinio grąžinimo išlaidas. Tam, kad lengviau atskirtumėte, kuriais atvejais galite pasinaudoti teisine garantija, o kuriais – sutarties atsisakymo teise, Europos vartotojų centras siūlo atlikti nedidelį testą:

 

Įsivaizduokite, kad internetinėje parduotuvėje užsisakėte M dydžio kelnes, tačiau į namus pristatyto drabužio dydis – L. Kuriuo būdu grąžinti kelnes – pasinaudojant garantija ar sutarties atsisakymo teise?  

Pastaruoju atveju akivaizdu, kad gavote ne tą prekę, kurią buvote užsisakę. Prekės neatitikimas jos pirminiam aprašymui yra teisėtas pagrindas grąžinti pirkinį pasinaudojant teisine garantija. Tokiose situacijose prekės grąžinimo išlaidas privalo padengti pardavėjas. Jis yra įpareigotas arba pakeisti prekę į jūsų užsakytą, arba, jei tokios galimybės nėra, grąžinti visus pinigus už pirkinį.  

O dabar įsivaizduokite, kad internetu įsigijote M dydžio kelnes, tačiau pasimatavę supratote, kad jų dydis jums ne visai tinka.

 Šioje situacijoje veikiausiai netiksliai įvertinote, kokie drabužio išmatavimai jums reikalingi. Tačiau ir tai – ne problema, kadangi galite pasinaudoti ES vartotojams numatyta galimybe atsisakyti sutarties. Pardavėjas grąžins visus pinigus už pirkinį, įskaitant ir prekės siuntimo jums išlaidas bei mokesčius. O jums beliks padengti pirkinio grąžinimo atgal pardavėjui išlaidas, nebent pardavėjas apie tai jūsų iš anksto neinformavo arba pats savanoriškai įsipareigojo padengti šias išlaidas.

Įsivaizduokite, kad internetu įsigijote dulkių siurblį ir su dideliu entuziazmu nusprendžiate į išmėginti. Deja, pradėję siurbti, pajuntate, kad siurblys visiškai stokoja galios ir prastai atlieka siurbimo funkciją.

Galima konstatuoti, kad dulkių siurblys tiesiog neatitinka kokybinių reikalavimų ir pagrįstų vartotojo lūkesčių. Tokiu atveju, pasinaudodami teisine garantija, nedelsdami susisiekite su pardavėju bei paprašykite pakeisti arba pataisyti dulkių siurblį. Kadangi dulkių siurblys tinkamai nefunkcionuoja nepraėjus nė šešiems mėnesiams po jo pristatymo, jums nereikia papildomai įrodinėti, kad egzistuoja gamybinis defektas. O už prekės grąžinimą, remontą ar pakeitimą pardavėjas neturi teisės jūsų apmokestinti.

Įsivaizduokite, kad internetinėje parduotuvėje išsirinkote rankinę. Deja, pristačius pirkinį, paaiškėja, kad tai yra klastotė, o ne autentiškas prekinio ženklo gaminys, kurio tikėjotės.   

Jūsų gauta rankinė neatitinka užsakytosios. Dėl to, remiantis teisine garantija, pardavėjas privalo pakeisti klastotę į originalų kokybišką gaminį. Tuo atveju, jei pakeitimo galimybės nėra, pardavėjas įpareigotas grąžinti visus pinigus. Galima tik pridurti, kad tik nepatikimi pardavėjai gali prekiauti klastotėmis, kadangi prekyba klastotėmis yra draudžiama. Norėdami neapsigauti ir nepatekti į apgavikiškų interneto parduotuvių pinkles, prieš atlikdami bet kokį pirkimą, plačiau pasidomėkite interneto parduotuvės patikimumu. Atmintinę, į ką atkreipti dėmesį norint saugiai apsipirkti internetu, rasite Europos vartotojų centro Lietuvoje svetainėje www.ecc.lt.

Įsivaizduokite, kad rankinę įsigijote fizinėje parduotuvėje kitoje ES šalyje. Nors parduotuvėje  džiaugėtės nauju pirkiniu, grįžę namo ir dar kartą viską ramiai įvertinę, pakeitėte nuomonę ir jau gailitės, kad išleidote pinigus.

Kadangi rankinę įsigijote ne nuotoliniu būdu, o fizinėje parduotuvėje, kurioje galėjote ją gerai apžiūrėti, sutarties atsisakymo teisė kitoje ES šalyse (išskyrus Lietuvoje) šiuo atveju negalioja. Grąžinti prekę teisinės garantijos keliu taip pat nėra galimybės, kadangi rankinė neturi defektų. Nepaisant to, šiandien didžioji dalis pardavėjų, vertinančių savo reputaciją ir savo klientus, net ir tokiose situacijose sutinka pakeisti prekę kita arba grąžinti pinigus už nesėkmingą pirkinį. Tiesa, sąlygas prekės pakeitimui, taip pat pilnam arba daliniam pinigų grąžinimui šiais atvejais nustato pats pardavėjas. 

Įsivaizduokite, kad įsigijote narystę mokamoje pažinčių svetainėje. Nors joje mėginote ieškoti bendraminčių, po kelių dienų priėjote prie išvados, kad toks pažinčių mezgimo būdas – ne jums, todėl norite narystę nutraukti.

Nutraukti narystę galite bet kada. Tik, kadangi jau buvote pradėję naudotis pažinčių platformos funkcionalumais, traktuojama, kad dalis paslaugų jums jau buvo suteikta. Nors teisė nutraukti sutartį tebegalioja, pardavėjui leidžiama sumažinti grąžinamų pinigų sumą ta apimtimi, kuri atitinka jums suteiktų paslaugų vertę.

Metas apibendrinti kertinius teisinės garantijos ir užsakymo atšaukimo panašumus ir skirtumus:

Kada, kada ir kaip gali pasinaudoti teisine garantija arba atšaukti užsakymą

 

Teisinė garantija

Sutarties atsisakymo teisė

Pirkinio tipas

Visos vartojimo prekės

Vartojimo prekės ir paslaugos, išskyrus išimtines paslaugų ar prekių grupes https://ecc.lt/lt/rights/shopping/e_commerce/.

Pardavėjas

Europos Sąjungoje registruotas ūkio subjektas. Saugokitės internetinėse sistemose prekiaujančių neprofesionalių pardavėjų.

Europos Sąjungoje registruotas ūkio subjektas. Saugokitės internetinėse sistemose prekiaujančių neprofesionalių pardavėjų.

Įsigijimo vieta

Europos Sąjunga

Europos Sąjunga. Galioja tik pirkimams internetu ir ne prekybai skirtose patalpose(tiesioginiai pardavimai ir kt.).

Prekės naudojimo paskirtis

Asmeniniams poreikiams .

Asmeniniams poreikiams.

Prekės naujumas

Naujos ir naudotos prekės.

Naujos ir naudotos prekės.

Pirkinio grąžinimo priežastis

Defektas arba neatitikimas.

Galimybė persigalvoti be papildomos priežasties.

Pirkinio naudojimas prieš jį grąžinant

Galima naudoti.

Prekės: prekę galima išbandyti lygiai tuo pačiu būdu, kuriuo tai darytumėte parduotuvėje.

Paslaugos: jei pateikiate prašymą nedelsiant nutraukti paslaugų teikimą,  susigrąžinti pinigus galite už tą dalį paslaugų, kurios nebuvo suteiktos. 

Terminai

2 metai (naudotoms prekėms šis terminas gali būti sutrumpintas iki 1 metų).

Prekę grąžinant per 6 mėn., vartotojui nereikia įrodinėti gamintojo kaltės. Praėjus ilgesniam terminui, pardavėjas gali reikalauti papildomų įrodymų, kad prekės neatitikimas yra gamyklinio pobūdžio.  

 

14 dienų, skaičiuojant nuo pristatymo arba užsakymo dienos. Tačiau, jei pardavėjas nepateikia informacijos  apie 14 dienų sutarties atsisakymo teisę, šis terminas automatiškai pratęsiamas iki 1 metų.

Pareiga informuoti

Apie kilusią problemą reikia pranešti nedelsiant ir ne vėliau nei per 2 mėnesius.

Per 14 dienų reikia užpildyti prekės atsisakymo formą arba informuoti apie šį apsisprendimą pardavėją raštu. Sutarties atsisakymo motyvų pateikti nebūtina.

Grąžinimo būdas

Pagal pardavėjo pateiktas instrukcijas.

Per 14 dienų, informavus pardavėją apie sutarties atsisakymą. Prekę grąžinkite vadovaudamiesi taisyklėmis, kurias pardavėjas nurodo internetinėje parduotuvėje arba atsiunčia el. paštu arba registruotu paštu.

Problemos sprendimo būdas

Prekė yra pataisoma arba pakeičiama. Kai kuriais atvejais galimas susitarimas dėl prekės kainos sumažinimo arba pilno pinigų grąžinimo už pirkinį.

Vartotojui grąžinama visa prekės kaina, įskaitant jos pristatymo išlaidas bei mokesčius.

Vartotojo patiriamos išlaidos

Jokių.

Prekės grąžinimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai pardavėjas apie šią prievolę iš anksto neįspėja arba savanoriškai sutinka padengti grąžinimo išlaidas už vartotoją.

 

Pažymėtina, kad teisinės garantijos nereikėtų tapatinti su kitomis garantijomis, kurias savanoriškai teikia prekybininkai ir/ar gamintojai. Šios garantijos – tai papildomi nemokamai arba už priemokas suteikiami pardavėjo/gamintojo įsipareigojimai pirkėjui.   

   

Pateikti skundą Reikia patarimo