+370 5 265 0368

Vartotojų teisių gynėjai: būdami ES piliečiai, turime išskirtinių privilegijų

2020-05-09

Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) fiksuoja didžiausią užklausų kiekį per visą savo istoriją. Koronaviruso pandemijai įžiebus daug naujų nesutarimų tarp vartotojų ir pardavėjų bei paslaugų teikėjų, Lietuvos ir kitų ES šalių narių piliečiai ėmė gerokai dažniau kreiptis į savo šalyse veikiančius Europos vartotojų centrus.

 

Kaip aiškina Europos vartotojų centro Lietuvoje atstovai, pandemija daugelyje sektorių išbalansavo nusistovėjusią pusiausvyrą tarp vartotojų ir pardavėjų bei paslaugų teikėjų. Būtent todėl jaučiamas pretenzijų turinčių vartotojų suaktyvėjimas.

 

Ne metas švęsti

 

Šiandien, gegužės 9 dieną, Europos Sąjungos valstybės ir institucijos mini Europos dieną. Tačiau šiemet iškilmingų minėjimų daugelyje organizacijų buvo atsisakyta: ne tik dėl praktiškai visoje Europoje įvesto karantino, bet ir dėl gerokai išaugusių darbų krūvių.

 

„Šioje visai Europai sudėtingoje situacijoje pasidžiaugti galime nebent tuo, kad vis daugiau vartotojų sužino, jog Lietuvoje veikia institucija, galinti apginti jų interesus esant konflikto situacijai su kitoje Europos šalyje veikiančiu pardavėju ar paslaugos teikėju”,- teigė EVC Lietuvoje vadovė Raimonda Balnienė: „Nepamirškime, jog tokios privilegijos neturėtume, jeigu nebūtume Europos Sąjungos piliečiai”.

 

Viešbučiui gudrauti neleido

 

Pašnekovė pateikė konkretų pavyzdį, kaip Europos vartotojų centras Lietuvoje gelbsti vartotojus, kurių planus sujaukė pandemija. Lietuvoje gyvenantis vartotojas A kovo pabaigoje ketino svečiuotis Nyderlanduose ir už penkių parų nakvynę viešbučiui jau buvo sumokėjęs 425 eurus. Į senąjį žemyną atsiritus viruso bangai, vartotojas A kovo 10 d. kreipėsi į viešbutį prašydamas rezervaciją atšaukti ir grąžinti pinigus.

 

Nors piliečio prašymas buvo teisiškai pagrįstas (atliekant užsakymą, buvo numatyta galimybė rezervaciją nemokamai atšaukti likus 48 val. iki atvykimo), viešbutis šį prašymą ignoravo, ėmė neatrašinėti į piliečio siunčiamus elektroninius laiškus. Tuomet pilietis A pagalbos kreipėsi į Europos vartotojų centrą Lietuvoje, kuris savo ruožtu dėl šio atvejo kreipėsi į Europos vartotojų centrą Nyderlanduose. Šiam susisiekus su viešbučiu, vartotojui A pinigai buvo operatyviai grąžinti.

 

EVC Lietuvoje specialistai pažymi, jog tokio tipo vartotojų skundai šiandien yra tapę jų darbo kasdienybe. Tai rodo augantį Lietuvos žmonių ryžtą vis drąsiau ginti savo teises net ir tais atvejais, kuomet kita ginčo šalis yra sunkiai pasiekiama ir iš pažiūros gerokai stipresnė.

 

Daugiausiai skundų – dėl kelionių

 

Europos vartotojų centrai veikia visose ES šalyse narėse, taip pat Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje bei Norvegijoje. Kartu šios institucijos sudaro Europos vartotojų centrų tinklą (ECC-Net). Šių metų balandį į Europos vartotojų centrus su užklausomis kreipėsi net 17 600 vartotojų. Šis mėnesinis užklausų skaičius yra didžiausias per visą ECC-Net istoriją ir bene dvigubai didesnis už pernai metų balandžio rezultatą.

 

Covid-19 krizės laikotarpiu vartotojų skundai dažniausiai yra susiję su apgyvendinimo paslaugomis, kelionių paketais bei kelionėmis lėktuvu. Nors konfliktų tarp vartotojų ir paslaugų teikėjų šiose srityse netrūkdavo ir anksčiau, pandemija įžiebė ir aibę naujų nesusipratimų.

 

„Susiklosčius atipinėms situacijoms, vartotojai gali pasijusti bejėgiai”,- teigė Europos vartotojų centro Lietuvoje vadovė: „Tačiau net ir krizinės situacijos nesuteikia verslui privilegijos pažeidinėti vartotojų teisių, kurias mūsų institucija visuomet yra pasiruošusi apginti”.


Pateikti skundą Reikia patarimo