Kvietimas nuomonės formuotojams
Kita
2024-02-06

Kvietimas nuomonės formuotojams – padėkite mums apsaugoti jaunuosius vartotojus

2024 m. Saugesnio interneto diena Socialiniuose tinkluose vis labiau populiarėjant internetinei prekybai ir reklamai, jaunieji vartotojai yra apipilami žinutėmis, skatinančiomis pirkti. Tačiau ne visos šios žinutės yra skaidrios ir teisingos. Kai kurios reklamos yra paslėptos, produktai neatitinka pateiktų aprašymų, o pasiūlymai gali būti nesąžiningi. Dėl to jauni žmonės nėra tikri, kas iš tikrųjų vyksta, kai jie perka internetu. Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) prašo nuomonės formuotojų visoje Europoje padėti apsaugoti jaunuosius vartotojus šiandien, minint Saugesnio interneto dieną. ECC-Net sudaro 29 centrai, įsteigti visose 27 ES valstybėse narėse, Islandijoje, Norvegijoje. Centrai teikia nemokamą informaciją, konsultuoja ir padeda vartotojams, kuriems kilo problemų dėl kitoje ECC-Net priklausančioje šalyje įsigytų prekių ar paslaugų. ECC-Net padeda užtikrinti vartotojų teises visoje ES erdvėje, o tai skatina piliečius intensyviau naudotis vidaus rinkos privalumais. Europos Sąjungos teisės aktai Nuomonės formuotojai, kurie dažnai reklamuoja arba parduoda produktus ar paslaugas, laikomi pardavėjais, todėl jie turi laikytis daugybės taisyklių. Tačiau ne visi nuomonės formuotojai žino šias taisykles. Todėl ECC-Net mano, kad labai svarbu apie šias taisykles informuoti nuomonės formuotojus, nes tik suprasdami taisykles, jie gali užtikrinti jų laikymąsi ir galiausiai padidinti jaunųjų vartotojų apsaugą. 10 geriausios praktikos pavyzdžių nuomonės formuotojams ECC-Net parengė 10 geriausios praktikos pavyzdžių, kaip šviesti nuomonės formuotojus jaunųjų vartotojų apsaugos klausimais. Šie standartai padės nuomonės formuotojams laikytis teisinių ir etinių normų, o kartu kurs saugesnę ir skaidresnę interneto erdvę savo auditorijai. Pradėkime įgyvendinti šias svarbiausias praktikas jau šiandien ir prisidėkime prie atsakingesnės ir vartotojams sąmoningesnės nuomonės formuotojų bendruomenės kūrimo. 1.   Sužinokite apie reklamuotojų ir pardavėjų taisykles „Nuomonės formuotojų teisiniame centre“ „Nuomonės formuotojų teisinis centras“ padeda nuomonės formuotojams suprasti reklamuotojams ir pardavėjams taikomas taisykles. Tai Europos Komisijos priemonė, padedanti vadovautis vartotojų apsaugos standartais. Joje pateikiami tikri atvejai ir geriausios praktikos pavyzdžiai, padedantys apsaugoti reputaciją ir išvengti baudų už nesąžiningą verslo praktiką. 2.   Skaidriai informuokite apie savo „santykius“ su prekių ženklais Turėtumėte aiškiai atskleisti bet kokius rėmimo, partnerystės atvejus ar nemokamai gaunamus produktus. Toks skaidrumas padeda jauniems vartotojams suprasti rekomendacijos kontekstą ir priimti sprendimus remiantis nešališka informacija. Visus reklaminius įrašus turėtumėte tinkamai ir aiškiai pažymėti (naudokite #reklama). 3.   Bendradarbiaukite tik su patikimais prekių ženklais Bendradarbiaukite tik su patikimais prekių ženklais ir, prieš reklamuojant, patys išbandykite produktus. Taip sekėjai galės pasitikėti rekomendacijomis ir, pirkdami prekes internetu, priimti labiau pagrįstus ir patikimus sprendimus. 4.   Tikrinkite informaciją Tikrinkite informaciją apie produktus, kuriuos reklamuojate ar parduodate internete. Klaidinanti ar netiksli informacija gali pakenkti vartotojams ir jūsų patikimumui. Įsitikinkite, kad remiatės patikimais šaltiniais, o pateikiama informacija yra tiksli ir aktuali. 5.   Venkite neteisėtų teiginių apie sveikatingumą Reklamuodami produktus venkite neteisėtų teiginių apie sveikatingumą. Klaidinantys teiginiai apie naudą sveikatai ne tik pažeidžia taisykles, bet ir mažina vartotojų pasitikėjimą. Susilaikykite nuo perdėtų ar išgalvotų su sveikata susijusių teiginių ir laikykitės faktais pagrįstos informacijos. Laikydamiesi taisyklių išsaugosite auditorijos, ypač jaunų vartotojų, pasitikėjimą. 6.   Įsitikinkite, kad jūsų parduodami ar reklamuojami produktai yra saugūs Patikrinkite parduodamus produktus Komisijos svetainėje „Safety Gate“, kurioje skelbiami iš rinkos atšaukiami produktai. Neparduokite ir nereklamuokite atšaukiamo gaminio – jis gali kelti pavojų vartotojų saugai ir sveikatai. 7.   Akcentuokite saugumo internete svarbą Švieskite savo sekėjus apie

informacija turistams
Kelionės
2024-02-05

INFORMACIJA TURISTAMS DĖL TUI BALTICS PINIGŲ GRĄŽINIMO

Keliautojai iš Lietuvos, kurie dar neatgavo pinigų iš TT Baltics SIA už neįvykusias keliones, kviečiami kreiptis į Latvijos vartotojų teisių gynimo centrą.   „TT Baltics Ltd.“ (toliau – TT Baltics) baigia grąžinti pinigus Lietuvos klientams už neįvykusias keliones. Visiems Lietuvos keliautojams, kurie kreipėsi į TT Baltics ir kurių pretenzijos buvo patenkintos (buvo pateikti visi sandorį patvirtinantys dokumentai, o bankas patikrino pretenzijos pagrįstumą), pinigai buvo grąžinti.   Šiuo metu TT Baltics rengia papildomą Lietuvos keliautojų, kurie laiku nepateikė prašymų, sąrašą, ir Latvijos vartotojų teisių gynimo centras (PTAC) kviečia Lietuvos keliautojus iki 2024 m. vasario 23 d. pranešti PTAC, jei už neįvykusią kelionę jiems nebuvo grąžinti pinigai iš TT Baltics. Maloniai prašome atsiųsti el. laišką su duomenimis adresu: [email protected]. Atkreipiame dėmesį, kad jeigu prašymai bus pateikti po šios datos, pinigai gali būti neišmokėti.   Kelionių organizatoriui TT Baltics, kuris taip pat žinomas kaip koncerno TUI atstovas Baltijos šalyse, kaip jau skelbta anksčiau, buvo taikytos tarptautinės sankcijos, dėl kurių įmonė atšaukė visas suplanuotas keliones. TT Baltics pranešė PTAC, kad iki 2023 m. gruodžio 31 d. Baltijos šalyse iš viso buvo grąžinta 2 009 098,55 EUR (675 835,90 EUR grąžinta keliautojams iš Lietuvos; 617 676,06 EUR – keliautojams iš Estijos; 715 586,59 EUR – keliautojams iš Latvijos).   Nors iš pradžių mokėjimų procesas vyko lėtai, tačiau palaipsniui tapo sklandesnis. Dėl TT Baltics keliautojų pateiktų prašymų kiekio bankai turėjo atlikti papildomus patikrinimus dėl nemažo skaičiaus prašymų, kad įsitikintų, jog pinigai nepateks asmeniui, kuriam taikomos sankcijos, ir kad keliautojai atgaus reikiamą sumą.   Dėl išskirtinių aplinkybių, susijusių su sankcijų taikymu TT Baltics. Tai pirmoji tokio masto procedūra. Viso proceso metu susijusios šalys susidūrė su virtine kliūčių, kurias bendromis pastangomis pavyko įveikti, ir tai sudarė sąlygas atlikti mokėjimus.

kaip saugiai apsipirkti internetu
Prekyba
2023-12-12

Patarimai, kaip saugiai apsipirkti internetu

Ar atpažįstate save šioje situacijoje: naršydami socialiniuose tinkluose pamatote patikusią prekę puikia kaina, nedvejodami spaudžiate nuorodą ir užsisakote ją. Gal net atrodo, kad užsisakote prekę iš Lietuvoje registruotos parduotuvės, nes svetainės kalba – lietuvių. Tik tuomet, kai gaunate užsakymo neatitikusią prekę, ar jos negaunate visai, pastebite, kad pardavėjas registruotas visai ne Lietuvoje, o pvz., Slovėnijoje, ir į Jūsų skundą pardavėjas nepateikia jokio atsakymo. Tokiais atvejais, kai pardavėjas registruotas kitoje ES šalyje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, nemokamos pagalbos galite kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt). Tačiau norint išvengti problemų, siūlome pasinaudoti šiais patarimais, kaip saugiai  apsipirkti  internetu: Tikrinkite svetaines www.scamadviser.com. Įvedus svetainės adresą, suprantamu formatu pateikiamas patikimumo reitingas, kuris apskaičiuojamas remiantis įvairiais šaltiniais, tokiais kaip įkūrimo data, šalis, lankytojų skaičius ir pan. Atsiminkite, kad visi galime papulti į sukčių pinkles, todėl reikia atidumo ir šalto proto. Išbandykite edukacinį-interaktyvų žaidimą, kuriame simuliuojamas pirkimas internetu, adresu  https://brandedshoesoutlet.eu/. Pasiskaityti kitų pirkėjų atsiliepimus ir palikti savo atsiliepimą taip pat galite svetainėje www.trustpilot.com. Jei Jus apgavo – palikite savo atsiliepimą, gal tai padės apsisaugoti kitiems vartotojams. Atkreipkite dėmesį, kur registruotas pardavėjas: ES registruoti pardavėjai svetainėje privalo nurodyti įmonės pavadinimą, registracijos adresą, telefono numerį ir el. paštą. Jei ši informacija neskelbiama – greičiausiai pirksite iš trečiųjų šalių. Apginti vartotojų teises, kai pardavėjas registruotas ne ES šalyje, Jungtinėje Karalystėje, Norvegijoje ar Islandijoje (o dažniausiai – Kinijoje ar JAV) labai sudėtinga. Pirkdami mokėkite kreditine kortele arba per mokėjimų tarpininkus (pvz., Paypal), tokiu atveju turėsite galimybę pinigus susigrąžinti. Tam reikia kreiptis į savo banką ir prašyti pritaikyti pinigų susigrąžinimo (angl. chargeback) procedūrą. Panaši procedūra įmanoma, jeigu mokėta naudojantis kai kuriomis el. mokėjimo sistemomis. Tačiau jei už prekes mokama banko pavedimu, tikimybė susigrąžinti pinigus labai nedidelė. Primename, kad kilus ginčui su pardavėju, pirmiausia turėtumėte kreiptis į pardavėją raštu ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite arba gautas atsakymas Jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje) arba nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje). Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje www.econsumer.gov, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos.

Renginys verslininkams
Kita
2023-11-24

RENGINYS VERSLININKAMS APIE VARTOTOJŲ TEISIŲ AKTUALIJAS

Kviečiame verslo atstovus pasiklausyti Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos ekspertų pranešimų apie vartotojų teisių aktualijas ir padiskutuoti rūpimais klausimais. Renginys vyks gruodžio 5 d. viešbučio „Artis“ konferencijų salėje „Aida“, adresu Totorių g. 23, Vilnius. Renginyje bus aptariamos šios temos: nuotolinė prekyba, reikalavimai reklamai, Europos vartotojų centro Lietuvoje veikla, ne maisto produktų rinkos priežiūra, vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų kontrolė. Kviečiame registruotis: https://forms.gle/K3XGAhQCBgdB9tFw7 Dalyvavimas seminare nemokamas, vietų skaičius ribotas. Jei pasikeistų Jūsų planai ir nebegalėtumėte dalyvauti, maloniai prašome pranešti. Dalyvių duomenys bus naudojami tik šio renginio registracijos bei ataskaitos rengimo tikslais. Maloniai kviečiame dalyvauti! Europos vartotojų centras www.ecc.lt Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba www.vvtat.lt

Juodasis penktadienis
Prekyba
2023-11-21

„Juodasis penktadienis“ – septyni Europos vartotojų centro ekspertų patarimai

„Juodasis penktadienis“ – Europos ir net pasaulinio masto apsipirkimo reiškinys, viliojantis ypatingomis kainomis ir nuostabiais pasiūlymais. Tačiau ne visi reklamos pažadai išsipildo. Siūlome septynis patarimus saugesniam „Juodojo penktadienio“ apsipirkimui, kurie leis jums atskirti dėmesio vertus pasiūlymus nuo kitų. 1. Naujas plaukų džiovintuvas neturėtų sugesti taip greitai Nesvarbu, ar pirkote per „Juodąjį penktadienį“, ar bet kurią kitą dieną, jūs turite teisę į prekes, kurios tarnauja ilgai. Europoje jūsų apsaugą užtikrina teisinė garantija, galiojanti net ir prekėms su nuolaidomis. Tad jei paaiškėja, kad įsigytas plaukų džiovintuvas ar kitos prekės yra nekokybiškos, jūs pirmiausiai turite teisę į pataisymą arba pakeitimą, o jei tai nėra įmanoma – pinigų grąžinimą per du metus nuo prekės gavimo momento. 2. Pirkimas internetu suteikia galimybę grąžinti prekes Pirkdami internetu, jūs neturite galimybės išbandyti prekių parduotuvėje. Ar tai būtų kelnės, ar ausinės, jums svarbu, kad tiktų dydis. Jeigu nepataikėte, žinokite, kad jūs turite teisę grąžinti savo pirkinius per 14 dienų be jokios priežasties. Rekomenduojame apie savo apsisprendimą pranešti pardavėjui raštu. Atkreipkite dėmesį, kad tam tikri daiktai, pvz., internetu užsakyti kelionės bilietai, greitai gendantys produktai, tokie kaip maistas, ir personalizuoti daiktai, pvz., graviruotas papuošalas, gali būti negrąžinami. 3. Patikima internetinė parduotuvė siūlo daugiau nei tik išankstinį apmokėjimą Internetinės parduotuvės turi laisvę pasirinkti mokėjimo metodus, kuriuos siūlo. Jos privalo informuoti klientus apie galimus mokėjimo variantus prieš pateikiant užsakymą. Atsargiai vertinkite parduotuves, kurios priima tik išankstinius mokėjimus. Jei kils problemų su preke, blogiausiu atveju galite prarasti pinigus. Europos teisė nustato, kad už paprastai naudojamus mokėjimo metodus, tokius kaip kredito kortelė, SEPA tiesioginis debetas ir SEPA banko pavedimas, neturėtų būti taikomi papildomi mokesčiai. 4. Mokėkite patikimai: mokėjimus kredito kortelėmis galima atšaukti „Juodasis penktadienis“ gundo viliojančiais apsipirkimo pasiūlymais, tačiau labai svarbu išlikti budriems ir neužkibti ant sukčių kabliuko. Viena pagrindinių rekomendacijų, kaip apsisaugoti – mokėti kredito kortele. Kredito kortelės suteikia galimybę atšaukti mokėjimus pasinaudojant pinigų susigrąžinimo (angl. chargeback) procedūra, kai susiduriate su sukčiavimu ar klaidingai sudubliuotais mokėjimais. Pirmiausiai turėtumėte pabandyti išspręsti problemą su prekybininku, o jei to padaryti nepavyksta, susisiekite su savo banku ir pradėkite pinigų susigrąžinimo (angl. chargeback) procedūrą. 5. Per gerai, kad būtų tiesa: saugokitės to pigaus megztinio Ar pastebėjote internetines parduotuves, kurios parduoda drabužius neįtikėtinai žemomis kainomis, kiekvieną prekę pateikdamos visomis vaivorykštės spalvomis? Greičiausiai parduotuvė praktikuoja taip vadinamą „dropshipingą“ (angl. dropshipping), kuris teoriškai yra legalus, bet gali turėti trūkumų klientams. Prekės dažniausiai atkeliauja iš trečiųjų šalių, o tai gali sukelti problemų, jei reikės jas grąžinti. Be to, jos gali neatitikti Europos sveikatos ir kokybės standartų ir kelti pavojų. 6. Internetinės parduotuvės naudoja „beveik išparduota“ taktiką, kad pajustumėte spaudimą pirkti Tai yra dažnai naudojama daugelio internetinių parduotuvių taktika: pranešimai kaip „beveik išparduota“, „dešimt kitų pirkėjų turi šį produktą savo pirkinių krepšelyje“ arba „liko tik 3 vienetai“. Šios manipuliacinės rinkodaros strategijos vadinamos tamsiosiomis schemomis (angl. dark patterns), kurios skirtos paveikti jus skubiai nuspręsti pirkti. Bet ar pasiūlymas iš tiesų yra toks puikus, kaip atrodo, jei neturite daugiau laiko apie jį pagalvoti? Mes raginame vartotojus atpažinti šias manipuliacijas ir nepriimti skubotų sprendimų. Jei ir rodys, kad prekės išparduotos, prisiminkite, kad kitur gali būti alternatyvūs, dar pigesni pasiūlymai. 7. Išlikite ramūs ir saugokite gamtą Mūsų paskutinis

Vienos operos istorija
Kelionės
2023-11-16

Sėkmingai pasibaigus Vienos operos istorija

Vartotoja iš Lietuvos susiplanavo nuostabią kelionę į Vieną, Austriją, o pagrindinis šios kelionės tikslas buvo apsilankyti Vienos operoje. Nusipirkus bilietus į norimą operą, užsisakius skrydžio bilietus ir apgyvendinimą, paaiškėjo, kad vartotoja nusipirko ne bilietus į operą, o dovanų kuponus, kurių vertė 400EUR, ir juos galima panaudoti bilietų pirkimui Vienos operoje. Vartotojai paprašius kuponus iškeisti į bilietus norimam pasirodymui arba grąžinti pinigus, pardavėjas Austrijoje atsakė, kad to padaryti nėra galimybės, nes visi bilietai tam renginiui jau yra išparduoti, tačiau patarė nenusiminti, nes kuponai galioja net 30 metų ir vartotoja galės juos panaudoti vėliau. Tačiau, žinoma, vartotoja nebuvo laiminga – negana to, kad dėl klaidinančios pardavėjo formuluotės nusipirko ne bilietus, o kuponus, kurių panaudoti negalėjo, ji nebeplanavo vykti į Austriją artimiausiu metu ir nenorėjo ilgam laikui įšaldytos tokios didelės pinigų sumos. Kadangi ginčo su Austrijoje registruotu pardavėju savarankiškai išspręsti nepavyko, vartotoja kreipėsi į Europos vartotojų centrą (EVC) Lietuvoje, kuris vartotojų interesus gina nemokamai. Nagrinėjant skundo medžiagą teisininkai pastebėjo, kad vartotoja nebuvo tinkamai informuota apie sutarties atsisakymo teisę, t. y. pirkėjai turi teisę atsisakyti daugelio nuotoliniu būdu įsigytų kokybiškų prekių per 14 dienų nuo jų gavimo dienos. Ir nors konkrečiu atveju 14 dienų terminas jau buvo praėjęs, teisės aktai nustato papildomą apsaugą, jei vartotojai nėra informuojami apie šią teisę. Tokiu atveju vartotojai nuotolinės sutarties gali atsisakyti per vienus metus. Europos vartotojų centras Austrijoje kreipėsi į pardavėją ne tik prašydamas grąžinti pinigus vartotojai, bet taip pat ištaisyti savo taikomą pardavimų praktiką, ir gavo teigiamą atsakymą. Pinigai vartotojai grąžinti, o pirkimo–pardavimo taisyklės pakeistos. Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) imasi ginti vartotojus, jei jiems patiems nepavyksta to padaryti. EVC, esantis vartotojo gyvenamosios vietos valstybėje, bendradarbiaudamas su centru verslininko šalyje, padeda spręsti problemas, kilusias vartotojams Europoje, įsigijus nekokybišką prekę ar paslaugą kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, taip pat Norvegijoje, Jungtinėje Karalystėje ar Islandijoje. Primename, kad nepavykus išspręsti ginčo su Lietuvoje registruotu pardavėju / paslaugų teikėju, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (www.vvtat.lt), o dėl kitose ES šalyse, Islandijoje, Norvegijoje ar Jungtinėje Karalystėje registruotų pardavėjų / paslaugų teikėjų nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt). Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos.   Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo(s) atsakomybė; turinys negali būti vertinamas kaip atspindintis Europos Komisijos ir / ar Europos inovacijų tarybos ir MVĮ reikalų vykdomosios įstaigos (EISMEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.

Nukentėję vartotojai
Kelionės
2023-09-12

NUO KELIONIŲ ORGANIZATORIAUS WORLD VISITOR AS NUKENTĖJĘ VARTOTOJAI KVIEČIAMI JUNGTIS PRIE GRUPĖS IEŠKINIO

Vilniaus apygardos teisme priimtas grupės atstovo, Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos, pareikštas grupės ieškinys dėl pripažinimo, kad kelionės organizatorius neįvykdė įsipareigojimų ir pažeidė grupės narių teises bei interesus. Atsakovas šioje byloje yra World Visitor AS (juridinio asmens kodas 995944588, reg. buveinės adresas Nydalsveien 28, 0484 Oslo, 0301 Oslo, Norvegija). Kelionės organizatorius World Visitor AS veikė per kelionės agentą UAB „Orange Style“ (juridinio asmens kodas 300109127). Grupę sudaro 124 turistai/vartotojai, nukentėję nuo kelionės organizatoriaus World Visitor AS, kuris neįvykdė įsipareigojimų įvykdyti iš anksto organizuotas turistines keliones bei ekskursijas į Italiją, Dubajų (JAE), Paryžių (Prancūziją), Sakartvelą, Ispaniją, Monaką, Vokietiją, Turkiją ir kt., ir negrąžino nei už keliones, nei už kitas su kelionėmis susijusias paslaugas, sumokėtų piniginių lėšų, neatlygino vartotojams neturtinės žalos. Norintys prisijungti prie bylos ir tapti grupės nariais,  kviečiami iki  2023-09-29 kreiptis į Lietuvos nacionalinę vartotojų federaciją el. paštu [email protected] nurodant savo vardą, pavardę, el.paštą ir telefoną. Visa aktuali informacija apie grupės ieškinio bylos nagrinėjimo eigą ir šioje byloje atliekamus procesinius veiksmus grupės nariams teikiama telefonu +370 67088376 (advokatas Marius Zamulskis).

vartotojų teisės keliautojams
Kelionės
2023-07-26

APIE VARTOTOJŲ TEISES KELIAUJANTIEMS NENUMATYTŲ APLINKYBIŲ METU

Pastaruoju metu vis dažniau pasirodant informacijai apie įvairiose turistinėse vietose kylančius gaisrus, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) teikia informaciją vartotojams apie jų teises susidūrus su nenugalimos jėgos aplinkybėmis bei galimybe atsisakyti sudarytų sutarčių.       Jeigu esate išvykę į organizuotą turistinę kelionę Tais atvejais, kai turisto kelionės metu jo buvimo vietoje įvyksta stichinės nelaimės (gaisras, potvynis, žemės drebėjimas ir pan.) ar kitos nenumatytos aplinkybės, kurių negalima numatyti arba išvengti, ar kuriomis nors priemonėmis pašalinti, turisto saugumu turėtų pasirūpinti kelionės organizatorius. Tai, paprastai, yra numatyta tarp vartotojo ir kelionės organizatoriaus sudarytoje sutartyje. Taigi, vartotojas turėtų kreiptis į kelionės organizatorių, o taip pat sekti Užsienio reikalų ministerijos informaciją ir esant poreikiui, kreiptis į konsulines įstaigas.   Įvykus nenumatytoms aplinkybėms (Force Majeure), turistas negalėtų reikalauti žalos atlyginimo iš kelionės organizatoriaus dėl perkėlimo į prastesnį viešbutį, nei buvo užsakyta, dėl sugaišto papildomo laiko kelionėje ar kitų patirtų nepatogumų, nepriklausančių nuo kelionės organizatoriaus. Tačiau, turistas turėtų teisę reikalauti atlyginti žalą dėl kelionės organizatoriaus įsipareigojimų, numatytų sutartyje nevykdymo.   Jei vartotojas mano, kad jo teisės pažeistos ir kilusios problemos neišsprendžia su kelionės organizatoriumi, jis gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka. VVTAT kiekvieną ginčą nagrinėja individualiai, remdamasi pateiktais įrodymais, ginčo aplinkybėmis ir pan.   Jeigu turite įsigiję organizuotą turistinę kelionę, tačiau norite jos atsisakyti Turistas turi teisę nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį, nemokėdamas numatyto sutarties nutraukimo mokesčio, jeigu organizuotos turistinės kelionės tikslo vietoje ar visiškai greta atsiranda nenugalimos jėgos aplinkybių, dėl kurių gali tapti neįmanoma vykdyti organizuotą turistinę kelionę ar nuvežti turistus į organizuotos turistinės kelionės tikslo vietą.   Taigi, turistas prieš atsisakydamas sutarties turėtų įvertinti situaciją: atsižvelgti į Užsienio reikalų ministerijos teikiamą informaciją keliaujantiems , kelionės organizatoriaus teikiamą informaciją apie konkrečią situaciją. Paprastai, jeigu kelionės organizatorius vertina, jog gali įvykdyti visus sutartyje numatytus įsipareigojimus, konkreti kelionės vieta nėra paveikta nenumatytų aplinkybių, dėl kurių turistas patirtų nepatogumų, valstybinės institucijos nėra paskelbusios rekomendacijų į konkrečią šalį nevykti, kelionės sutarties atsisakymas būtų galimas pagal sutartyje numatytas sąlygas – sumokant sutarties nutraukimo mokestį priklausomai nuo likusio laiko iki kelionės ir pan.   Tačiau VVTAT visada pataria vartotojams kreiptis į kelionės organizatorių dėl galimų kelionės alternatyvų (kelionės vietos ar datos keitimo, kelionės keitimo į kuponą ir pan.), o kelionės organizatorius kviečia bendradarbiauti su turistu ir priimti abiem šalims palankiausią sprendimą. Vis dėlto, jeigu vartotojas mano, kad jo teisės dėl kelionės sutarties buvo pažeistos, jis gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka. Kiekvieną ginčą VVTAT nagrinėtų vertindama pateiktus įrodymus bei konkrečias aplinkybes (kokios galimybės buvo vykti į kelionę konkrečiu metu, kur buvo numatyta konkreti gyvenamoji vieta ir pan.).   Jeigu keliaujate savarankiškai Jeigu nesate sudarę organizuotos turistinės kelionės sutarties, esate savarankiškai įsigiję oro vežėjo, viešbučio ar kitų apgyvendinimo paslaugų teikėjo paslaugas. Tokiu atveju, reikėtų atidžiai įvertinti su kiekvienu paslaugos teikėju sudarytos sutarties sąlygas.   Jeigu kelionės metu susidūrėte su nenumatytomis aplinkybės, pavyzdžiui atsidūrėte gaisro pavojaus zonoje, turėtumėte sekti Užsienio reikalų ministerijos teikiamą informaciją keliaujantiems, susisiekti su atsakingomis konsulinėmis įstaigomis ir pasirūpinti savo saugumu.   Paslaugų teikėjo įsipareigojimai ar vartotojo galimybė nutraukti sutartį, paprastai, būna numatyta konkrečioje

Penki patarimai keleiviams
Kelionės
2023-06-01

Penki patarimai keleiviams, kurių skrydis atšauktas

Vieni iš dažniausiai pasitaikančių nusiskundimų oro keleivių teisių srityje yra nusiskundimai dėl skrydžių atšaukimo. Atšauktas skrydis gali sukelti didelių nepatogumų – keleiviai praranda laiką,  sujaukiami jų planai. Norėdamas jums padėti, Europos vartotojų centras dalinasi patarimais, kaip reikėtų elgtis situacijoje, kai jūsų skrydis atšaukiamas. 1.     Susisiekite su oro vežėju. Pirmiausia, susisiekite su oro vežėju, kuris atšaukė skrydį, ir gaukite iš jo informaciją apie galimus sprendimus, tokius kaip alternatyvūs skrydžiai, pinigų grąžinimas ar skrydžio perorganizavimas. Dažniausiai oro vežėjai el. paštu atsiunčia informaciją apie skrydžio atšaukimą ir galimus alternatyvius pasirinkimus. 2.     Pasitikrinkite savo teises. Europos vartotojų centro svetainėje www.ecc.lt rasite informaciją, kokias teises turite, jeigu jūsų skrydis buvo atšauktas. Jeigu skrydis atšauktas dėl oro vežėjo kaltės ir nebuvo ypatingųjų aplinkybių (kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, ir oro vežėjas gali tai įrodyti) – galite turėti teisę į kompensaciją. Kompensacija gali būti nuo 250 iki 600 eurų, priklausomai nuo skrydžio atstumo. 3.     Turite teisę į rūpinimąsi. Jeigu pasirinkote laukti kito oro vežėjo pasiūlyto skrydžio, tai atsižvelgiant į laukimo laiką, jums turi būti pasiūlyti maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą vietą) ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti telekso ar fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. 4.     Išsaugokite dokumentus. Svarbu išsaugoti visus susijusius dokumentus, tokius kaip: bilietai, skrydžio atšaukimo pranešimai, susirašinėjimas su oro vežėju, papildomas išlaidas patvirtinantys dokumentais ir kiti reikšmės galintys turėti dokumentai. Šie dokumentai gali būti svarbūs, jeigu ateityje reikės įrodyti savo teises ar prašyti kompensacijos. 5.     Žinokite, kur kreiptis pagalbos ar patarimų. Visose Europos Sąjungos valstybėse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje, veikia Europos vartotojų centrai, kurie imasi ginti vartotojų teises, kai jiems nepavyksta to padaryti savarankiškai. Vartotojo gyvenamojoje šalyje veikiantis Europos vartotojų centras, bendradarbiaudamas su centru verslininko šalyje, padeda spręsti problemas, kilusias vartotojams Europoje, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą kitoje ES valstybėje, Norvegijoje ar Islandijoje.   Primename, kad nepavykus išspręsti ginčo su Lietuvoje registruotu pardavėju / paslaugų teikėju, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (www.vvtat.lt), o dėl kitose ES šalyse, Islandijoje, Norvegijoje ar Jungtinėje Karalystėje registruotų pardavėjų / paslaugų teikėjų nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt).