Kita
2025-03-26

Komisija ir nacionalinės valdžios institucijos imasi veiksmų, kad apsaugotų vaikus nuo žalingos vaizdo žaidimų praktikos

Europos Komisijos koordinuojamas Bendradarbiavimo vartotojų apsaugos srityje tinklas (angl. - Consumer Protection Cooperation Network (toliau - CPC)) pradėjo vykdymo užtikrinimo veiksmus prieš "Star Stable Entertainment AB", kad užtikrintų saugesnę ir skaidresnę "Star Stable Online" žaidimo žaidėjų patirtį. Gavęs Švedijos vartotojų asociacijos skundą, Komisijos koordinuojamas CPC tinklas ėmėsi koordinuotų veiksmų ir paprašė bendrovės „Star Stable Entertainment AB“ pateikti informacijos apie komercinę praktiką, su kuria vaikai gali susidurti žaisdami žaidimą „Star Stable Online“. CPC tinklas, įvertinęs bendrovės pateiktą atsakymą, nustatė keletą veiksmų, kuriais pažeidžiami ES vartotojų apsaugos teisės aktai ir kurie gali būti ypač žalingi vaikams, pavyzdžiui: tiesiogiai kreipiasi į vaikus skelbimuose, ragindamas juos pirkti arba įtikinti suaugusiuosius pirkti jiems žaidimo valiutą ar daiktus; spaudimo metodų, pvz., pirkimo taikant ribotos trukmės praktiką, naudojimas siekiant nederamai paveikti vaikus, kad jie pirktų žaidimo virtualiąją valiutą arba žaidimo turinį; vaikams pritaikytos aiškios ir skaidrios informacijos apie žaidimo virtualiosios valiutos pirkimą ir naudojimą trūkumas, dėl kurio vartotojai išleidžia daugiau, nei ketina išleisti; bendrovė neužtikrina, kad jų produktus reklamuojantys nuomonės formuotojai aiškiai atskleistų komercinį turinį ir savo rinkodaros metodais nedarytų netinkamos įtakos vaikams. "Star Stable Entertainment AB" turi per vieną mėnesį raštu pateikti atsakymą į CPC tinklo bendrojoje pozicijoje nurodytus klausimus ir pasiūlyti įsipareigojimus jiems išspręsti. Šiuo veiksmu CPC tinklas pabrėžia, kad vaizdo žaidimus ir jų komercinę praktiką reikia pritaikyti vaikams ir neišnaudoti jų pažeidžiamumo. Pagrindiniai patikimos internetinių žaidimų aplinkos principai Europos Komisijos koordinuojamas CPC tinklas skelbia gaires, kuriomis siekiama skatinti virtualiųjų valiutų naudojimo skaidrumą ir sąžiningumą žaidimuose. Pagrindiniai principai apibrėžia minimalius virtualiųjų valiutų pirkimo ir naudojimo reikalavimus, įskaitant: aiški ir skaidri kainodara ir ikisutartinė informacija; vengti praktikos, kai slepiamos žaidimo skaitmeninio turinio ir paslaugų sąnaudos, taip pat praktikos, kai vartotojai verčiami pirkti virtualiąją valiutą; vartotojų teisės atsisakyti sutarties paisymas; atsižvelgti į vartotojų pažeidžiamumą, visų pirma susijusį su vaikais; Šiandien paskelbtais pagrindiniais principais sprendžiami Europos vartotojų organizacijos (BEUC) iškelti susirūpinimą keliantys klausimai. Jie padės sukurti saugesnę ir skaidresnę žaidėjų patirtį. Europos Komisija surengs praktinį seminarą, kuriame ES veikiančios bendrovės bus skatinamos pristatyti konkrečius veiksmus, kurių jos imsis šiems pagrindiniams principams įgyvendinti. CPC tinklas stebės pažangą ir gali imtis tolesnių veiksmų, jei žalinga praktika tęsis. Pagrindiniai principai ir bendroji pozicija grindžiami galiojančiomis bendrosiomis ES vartotojų teisės direktyvų taisyklėmis, kurios taikomos vartotojams teikiamoms skaitmeninėms paslaugoms ir skaitmeniniam turiniui, įskaitant vaizdo žaidimus. Komisija toliau nagrinės šias temas per būsimas konsultacijas dėl Skaitmeninio teisingumo akto. Parengta pagal Commission and national authorities take action on video games

Prekyba
2025-03-13

Ką vartotojai turi žinoti apie „Pažink savo vartotoją“ (angl. know your customer, KYC) procedūras ir duomenų apsaugą atliekant internetinius sandorius

Internetinė prekyba, bankininkystė ir skaitmeninės paslaugos tapo neatsiejama kasdienio gyvenimo dalimi, tačiau egzistuoja ir rizikos, tokios kaip tapatybės vagystės bei mokėjimų sukčiavimas. Siekdamos sumažinti šias grėsmes, daugelis bendrovių taiko „Pažink savo vartotoją“ (angl. know your customer, KYC) procedūras, kad patvirtintų vartotojų tapatybę prieš užbaigiant internetinius sandorius. Dažniausiai naudojamos priemonės yra dviejų veiksnių autentifikacija, procedūros ir skaitmeniniai parašai. Nors šie patikrinimai padeda apsaugoti tiek vartotojus, tiek įmones, jie taip pat kelia klausimų dėl duomenų apsaugos ir vartotojų teisių. Minint Pasaulinę Vartotojų teisių dieną, Europos vartotojų centras (EVC) Lietuvoje paaiškina, ką vartotojai turėtų žinoti apie KYC procedūras ir savo teises pagal ES duomenų apsaugos teisės aktus.  Kas yra KYC ir kodėl jis taikomas?  KYC – tai procesas, kurio metu tikrinama vartotojo tapatybė prieš atliekant internetinį sandorį. Jis dažniausiai taikomas bankininkystės ir finansų sektoriuje, tačiau vis dažniau juo naudojasi elektroninės prekybos įmonės ir telekomunikacijų tiekėjai. Pagrindinis tikslas – įvertinti, ar vartotojas yra „patikimas“ klientas, ir užkirsti kelią sukčiavimui, pinigų plovimui bei kitiems neteisėtiems veiksmams.  Be sukčiavimo prevencijos, įmonės naudoja KYC dėl rinkodaros bei klientų segmentavimo tikslų. Pagal pirkimo elgseną kai kurie vartotojai gali gauti suasmenintus pasiūlymus, kol kiti gali susidurti su mokėjimo apribojimais ar net paskyros blokavimu. ECC-Net yra gavę vartotojų skundų dėl atvejų, kai dažni grąžinimai ar pakartotiniai skundai lėmė paskyrų blokavimą be aiškaus paaiškinimo.  Prekybininkai ir paslaugų teikėjai dažniausiai renka šiuos asmens duomenis:  Vardą ir pavardę, pašto adresą; El. pašto adresą ir telefono numerį; IP adresą ir įrenginio tipą (kompiuteris, išmanusis telefonas, operacinė sistema); Mokėjimo kortelės ar banko sąskaitos duomenis. Daugelis įmonių naudoja klientų mokumo vertinimo sistemas, remdamiesi išorinėmis duomenų bazėmis.  KYC reikalavimai skirtingose ES šalyse  Tapatybės patvirtinimo taisyklės ES šalyse skiriasi:  Vokietija: vartotojai gali būti prašomi pateikti asmens tapatybės dokumento kopiją, tačiau jie turi teisę uždengti nereikalingą informaciją (pvz., serijos numerį). Kiti asmenys neturi teisės perduoti šios kopijos tretiesiems asmenims. Prancūzija: pardavėjai gali prašyti asmens tapatybės įrodymo mokėjimo kortele atliekant mokėjimus, tačiau vartotojai turi teisę atsisakyti ją pateikti. Čekija: pinigų plovimo prevencijos įstatymai leidžia be vartotojo sutikimo kopijuoti asmens tapatybės duomenis. Bulgarija: iš esmės prekybininkai negali reikalauti tapatybės dokumentų kopijų, išskyrus specifinius sektorius, pvz., bankai ar lošimo namai. Jei vartotojai turi pateikti savo asmens dokumento kopiją, rekomenduojama naudoti vandens ženklą, kad būtų aiškiai nurodytas, dokumento naudojimo tikslas (pvz., „Ši kopija skirta tik užsakymo nr. xxx patvirtinimui su pardavėju xxx“) ar nurodyti datą, siekiant išvengti neteisėto duomenų naudojimo.  Europos vartotojų centras (EVC) Lietuvoje rekomenduoja:  Būkite atsargūs su asmens dokumentų kopijų prašymais. Ne visos įmonės turi teisę jų reikalauti. Paklauskite, kodėl jūsų duomenys reikalingi. Susipažinkite su savo teisėmis pagal Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą (BDAR). Stebėkite automatizuotą klientų vertinimą.   Vartotojų teisės pagal BDAR  Pagal Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą (BDAR), įmonės privalo užtikrinti, kad bet kokių asmens duomenų rinkimas ir tvarkymas būtų būtinas, proporcingas ir skaidrus. Vartotojai turi teisę reikalauti prieigos prie savo duomenų, taip pat reikalauti duomenų pataisymo ar jų pašalinimo.  2025 m. sausį Nyderlandų priežiūros institucija skyrė 4,75 mln. eurų baudą vienai žinomai srautinių transliacijų platformai už tai, kad ji tinkamai neinformavo klientų apie jų duomenų naudojimą, dalijimąsi, saugojimą ir apsaugą.  Europos iniciatyvos: Skaitmeninė

Kelionės
2024-12-16

Fiksuotas didžiausias per trejus metus skundų dėl automobilių nuomos skaičius

Daugelis Europos vartotojų atostogų metu nuomojasi automobilius, nes tai patogi transporto priemonė keliauti. Automobilis leidžia mėgautis nepriklausomybe ir tyrinėti lankytinas vietas savo tempu, tačiau nusprendus jį išsinuomoti, ne visada pavyksta išvengti problemų. Ne vienam vartotojui teko susidurti su netikėtomis sąskaitomis, permokėti už draudimą ar apskritai likti be automobilio ir su apkarpytu atostogų biudžetu.  2023 metais Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) fiksavo reikšmingą su automobilių nuoma susijusių skundų skaičiaus augimą – pernai gauta daugiausiai skundų per trejus metus. Ši tendencija atspindi tebesitęsiančias problemas automobilių nuomos sektoriuje, kurios ir toliau daro poveikį ES vartotojams.  Užregistruoti skundai dėl automobilių nuomos  Automobilių nuoma, be keleivių teisių, yra vienas iš klausimų, dėl kurių vartotojai dažniausiai kreipiasi pagalbos į ECC-Net. ECC-Net atidžiai stebi su automobilių nuoma susijusių skundų tendencijas savo narių šalyse. Per trejus pastaruosius metus tokio pobūdžio skundų pastebimai padaugėjo.    ECC-Net išnagrinėti prašymai:   2021 m.: 2 545 skundai  2022 m.: 3 509 skundai  2023 m.: 4 258  skundai  2021 ir 2022 metais skundų skaičiui įtakos galėjo turėti COVID-19 pandemija. Nuo šių metų pradžios iki lapkričio galo ECC-Net jau gavo 5 305 su automobilių nuoma susijusius skundus. Tai reiškia, kad per šiuos metus ECC-Net gautų skundų dėl automobilių nuomos skaičius bus didžiausias per ketverius metus.   Atitikties reikalavimams ir vartotojų problemos   2022 m. Europos Komisijos koordinuotas tyrimas parodė, kad automobilių nuomos rinka susiduria su reikšmingais iššūkiais dėl ES teisės aktų laikymosi. Nustatyta, kad daugiau nei pusė patikrintų tarpininkavimo paslaugų svetainių pažeidė ES reglamentus. Remiantis tyrimo duomenimis, viena iš pagrindinių problemų, prisidedančių prie tarpvalstybinių problemų automobilių nuomos sektoriuje, yra aiškios informacijos trūkumas tarpininkų interneto svetainėse.  Pavyzdžiui, vartotojams dažnai sunku rasti reikiamus kontaktus klausimams ar skundams pateikti. Dėl to, kilus problemų, jie gali būti siuntinėjami pirmyn ir atgal tarp tarpininko ir automobilių nuomos bendrovės. Be to, automobilių nuomos bendrovės, kurios nepripažįsta mokėjimo per tarpininką, gali du kartus apmokestinti vartotojus už draudimą. Šias problemas atspindi didelis tarpvalstybinių skundų, susijusių su automobilių nuoma, skaičius.  Rekomendacijos vartotojams   ECC-Net padeda vartotojams spręsti dažniausiai pasitaikančias problemas. Ši veikla apima konsultacijų teikimą, vartotojų informavimą apie jų teises ir pagalbą sprendžiant ginčus su nuomos bendrovėmis.  Apžvelgiame dažniausiai pasitaikančias problemas, susijusias su automobilių nuoma:  Papildomas spaudimas atsiėmimo metu  Vartotojai dažnai patiria spaudimą įsigyti papildomą draudimą ar paslaugų nuomos punkte, neretai – dėl nuomos bendrovių siekio padidinti pardavimus. Dažnai gaunama skundų iš vartotojų, kurie jaučiasi suklaidinti arba priversti įsigyti papildomas paslaugas.  Kalbos barjeras   Kita dažnai pasitaikanti problema – nuomos sutarčių pasirašymas vartotojui nesuprantama kalba, dėl ko jis gali netyčia sutikti su papildomais mokesčiais. Vartotojai dažnai susiduria su sunkumais vėliau ginčydami šias sąlygas.  Problemos, susijusios su mokėjimo būdu  Daugelis nuomos bendrovių reikalauja mokėti  vairuotojo vardu išduota tarptautine kredito kortele. Tai gali sukelti sunkumų vartotojams, kurie rezervaciją atliko naudodamiesi kito tipo kortele ar mokėjimo būdu.  Ginčai dėl žalos  2023 m. daugiau nei 20 proc. su automobilių nuoma susijusių skundų buvo dėl vartotojui priskiriamos atsakomybės už sukeltą žalą, nors pats vartotojas ginčijo ją padaręs.   Nesvarbu, ar problemos susijusios su sąlygomis, paslėptais mokesčiais ar sutartimis, ECC-Net padeda vartotojams, teikdamas informaciją apie jų teises ir padėdamas spręsti ginčus.  Atitikties stebėsena  ECC-Net nuolat teikia Europos Komisijai informaciją

Kita
2024-12-02

Įspėjimas: sukčiai, apsimetantys „Vartotojų apsaugos“ atstovais, susisiekia su apgautais asmenimis

Nusikaltėliai apsimeta Europos vartotojų centrų tinklo atstovais  Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net)  įspėja vartotojus apie naują įžūlią sukčiavimo schemą: ECC-Net atstovais apsimetę nusikaltėliai susisiekia su asmenimis, žadėdami padėti atgauti prarastas lėšas. Jų taikiniu dažniausiai tampa žmonės, anksčiau jau nukentėję nuo finansinio sukčiavimo.   Europos vartotojų centras Lietuvoje pabrėžia, kad visos jo teikiamos paslaugos yra nemokamos.  Kaip veikia sukčiai  Šiuo metu sukčiai naudoja tokią taktiką: pirmiausia jie susisiekia su nukentėjusiaisiais telefonu ar elektroniniu paštu, prisistatydami ECC-Net atstovais. Jie taikosi į asmenis, kurie anksčiau buvo apgauti finansinių sukčių. Sukčių žinutėse teigiama, kad prarastos lėšos jau yra surastos.  Teigiama, kad šios lėšos yra laikomos Šveicarijos banko sąskaitoje Londone ir paruoštos pervesti į nukentėjusiojo sąskaitą. Tačiau prieš tai sukčiai prašo pateikti asmeninę informaciją, kad būtų patvirtinta asmens tapatybė. Jie grasina, kad jei ši informacija nebus pateikta iki 2024 m. gruodžio 30 d., pinigai bus paaukoti Europos labdaros organizacijoms.  Sukčiai sukuria įtikinamą istoriją, esą sukčiavimas buvo atskleistas ECC-Net bendradarbiaujant su finansų priežiūros institucijomis ir Europos Centriniu Banku (ECB), taip pat Interpolu.  „Visa tai yra melas, – sako Europos vartotojų centro Lietuvoje vadovė Miglė Akulevičienė. –  Mes visiškai atsiribojame nuo šios nusikalstamos veiklos. Niekada nesikreipiame į vartotojus, prašydami mokėjimų ar asmens duomenų. Be to, nei Europos vartotojų centras Lietuvoje, nei Europos vartotojų centrų tinklas neteikia paslaugų, skirtų prarastoms lėšoms susigrąžinti. Gavus tokią žinutę, būtina iškart nutraukti bendravimą.“  Kaip atpažinti sukčiavimą  Susirašinėjimą pasirašo tariamas „Europos vartotojų teisių centro (ECC-Net) vyriausiasis inspektorius“ – tokia pozicija ECC-Net neegzistuoja.  Teisingas pavadinimas yra „Europos vartotojų centras“, o ne „Europos vartotojų teisių centras“.  Parašo logotipas nėra susijęs su ECC-Net.  Elektroninio pašto adresas neatitinka naudojamo asmens vardo arba domenas nesusijęs su ECC-Net (pvz., Andrew Werner prieš Andrew Platt).  Ką daryti gavus tokią žinutę  Jei gavote įtartiną žinutę, Europos vartotojų centras Lietuvoje rekomenduoja atlikti šiuos veiksmus:  Patikrinkite tapatybę: jei kyla abejonių, susisiekite su Europos vartotojų centru Lietuvoje tiesiogiai, naudodami oficialią pagalbos formą: https://ecc.lt/reikia-patarimo/  Apsaugokite savo asmeninę informaciją: nepateikite jokių asmens duomenų. Sukčiai dažnai bando išgauti jautrią informaciją, tokią kaip banko duomenys ar asmens tapatybės dokumentų kopijos.  Niekuomet nemokėkite: Europos vartotojų centras Lietuvoje patarimus ir pagalbą visada teikia nemokamai.  Praneškite apie bandymą sukčiauti: pateikite pranešimą savo vietos policijos skyriuje arba naudodamiesi jų internetine pranešimų sistema. Jei gavote sukčių laišką, taip pat informuokite Europos vartotojų centrą Lietuvoje per https://ecc.lt/reikia-patarimo/  Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos.  Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo (-s) atsakomybė; turinys negali būti vertinamas kaip atspindintis Europos Komisijos ir / ar Europos inovacijų tarybos ir MVĮ reikalų vykdomosios įstaigos (EISMEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą. 

Prekyba
2024-11-29

„Juodasis penktadienis“ – kaip išvengti apgailestavimų praūžus išpardavimams

Po „Juodojo penktadienio“, kai jau įsigijote visas norimas prekes, apsipirkimo jaudulį gali greitai pakeisti dvejonės. Jei taip jausitės, tikrai būsite ne vieni. Laimei, dėl Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintos teisės atsisakyti sutarties daugumą internetu įsigytų prekių galima grąžinti per 14 dienų. Žinoma, jos turi būti nenaudotos, nepraradusios prekinės išvaizdos. Tačiau norėdami pasinaudoti šia galimybe, turite žinoti keletą svarbių dalykų.  Teisės atsisakyti sutarties sąlygos Europos Sąjungoje  Taikoma nuotolinei prekybai: teisė atsisakyti sutarties galioja daugumai užsakymų internetu, telefonu ar paštu. Įdomus faktas – nors Lietuvoje kai kurias prekes galima grąžinti ir jas nusipirkus fizinėje parduotuvėje, reikėtų žinoti, kad kitose Europos Sąjungos parduotuvėse fiziškai pirktiems daiktams sutarties atsisakymo teisė nėra numatyta teisės aktais.  Praneškite per 14 dienų: norėdami pasinaudoti šia teise, vartotojai turi pranešti pardavėjui apie savo sprendimą atsisakyti sutarties per 14 dienų nuo prekių gavimo. Paprastas procesas: informuoti pardavėją gali būti taip pat paprasta, kaip išsiųsti elektroninį laišką – nereikia jokio oficialaus laiško. Vartotojai turėtų saugoti savo pranešimo įrodymus. Atkreipkite dėmesį, kad kai kurios parduotuvės taiko iš anksto parengtą grąžinimo etikečių sistemą – visada patikrinkite konkrečias parduotuvės grąžinimo sąlygas. Grąžinimas per 14 dienų nuo pranešimo: vartotojai, informavę pardavėją, turi dar 14 dienų nenaudotoms prekėms  grąžinti.  Gali būti taikomos grąžinimo pristatymo išlaidos: vartotojai paprastai yra atsakingi už grąžinamos prekės siuntimo išlaidas, nebent pardavėjas nurodo kitaip. Kai kurios parduotuvės savanoriškai siūlo nemokamą grąžinamąjį siuntimą, todėl patikrinkite grąžinimo politiką. Kai kurios prekės negali būti grąžinamos pagal šią teisę, pvz.:  - individualizuoti arba pagal specialų užsakymą pagaminti gaminiai;  - sveikatos arba higienos produktai po atidarymo: kai pažeistas pakuotės sandarumas prekę atidarius, ji  negali būti grąžinama dėl sveikatos ir saugos priežasčių;   - skaitmeninis turinys: jei skaitmeninis turinys pasiekiamas arba atsisiunčiamas po įsigijimo, jis negrąžinamas;   - bilietai į renginius ir kelionių, bilietų, viešbučių rezervacijų ar automobilių nuomos paslaugos užsakymai.  Kada galite grąžinti prekę net ir po 14 dienų   Jei prekė yra nekokybiška, ją galite grąžinti ir pasibaigus 14 dienų terminui. Atminkite, kad net ir per „Juodąjį penktadienį“ jūsų garantijos teisės galioja visoje ES. Jei gaminys sugenda arba yra nekokybiškas, pagal ES teisės aktus pirmiausiai turite teisę į remontą, pakeitimą, jei tai neįmanoma – pinigų grąžinimą. Primygtinai reikalaukite šios teisės, nes kai kurios parduotuvės gali bandyti atsisakyti ją suteikti dėl nuolaidų. Jei abejojate dėl savo teisių arba susiduriate su sunkumais grąžindami prekes, Europos vartotojų centras yra pasirengęs nemokamai padėti.   Primename, kad kilus ginčui su pardavėju, pirmiausia turėtumėte kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite arba gautas atsakymas Jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje). Jei pardavėjas registruotas kitoje ES valstybėje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, nemokamos pagalbos galite kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt).    Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos.  Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo (-s) atsakomybė; turinys negali būti vertinamas kaip atspindintis Europos Komisijos ir / ar Europos inovacijų tarybos ir MVĮ reikalų vykdomosios įstaigos (EISMEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos

Prekyba
2024-11-21

„Juodojo penktadienio“ nuolaidų vilionės: kaip neapsigauti vartotojui

„Juodasis penktadienis“ – tarptautinis reiškinys, viliojantis neįtikėtinais pasiūlymais ir ypatingomis nuolaidomis. Tradiciškai „Juodojo penktadienio“ išpardavimai skelbiami paskutinį lapkričio penktadienį. Šįmet tai – lapkričio 29-oji. Visgi paprastai ši pirkimų karštinė neapsiriboja viena diena – penktadieniu, bet apima visą savaitgalį ar dar dažniau – ir visą savaitę.   Kad „Juodasis penktadienis“ nepaliktų slogių prisiminimų, dalijamės patarimais, kaip apsipirkti atsakingai ir išvengti pardavėjų triukų.   venkite spontaniškų pirkinių – apsipirkite sudarydami reikalingų prekių sąrašą ir įvertinę, ar konkreti prekė jums tikrai reikalinga;  įvertinkite pasiūlymą: įdėmiai perskaitykite akcijos sąlygas ir išimtis, patikrinkite akcijos laikotarpį, palyginkite kitų pardavėjų pasiūlymus, atkreipkite dėmesį, ar pasiūlymas galioja fizinėje ar el. parduotuvėje;   jei perkate internetu, būtinai nuodugniai patikrinkite informaciją apie pardavėją – atkeipkite dėmesį, ar nurodomi kontaktai, teisinė informacija, kitų pirkėjų atsiliepimai;  saugokite pirkimo kvitą (vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą);  atsižvelkite į tai, kad ne visos prekės gražinamos ar keičiamos.  Atminkite – kuo patrauklesnės pardavėjo siūlomos sąlygos, tuo budresni turėtumėte būti!  Jei visgi neatsispyrėte išpardavimų vilionėms ir įsigijote daiktų, kurių jums iš tiesų nereikia arba jie neatitiko lūkesčių, prisiminkite, kad neįtikusias kokybiškas prekes per 14 dienų galite grąžinti pardavėjams. Tiesa, nepamirškite, kad ne visos kokybiškos prekės gali būti grąžinamos.   Kokybiška elektrotechnika, mobilieji įrenginiai, kosmetika, žaislai, knygos, apatinis trikotažas yra negrąžinami. Visas negrąžinamų prekių sąrašas pateikiamas Mažmeninės prekybos taisyklėse.   Jei perkate internetu, prekių grąžinimo išimtis numato Civilinio kodekso 6.228 (10) straipsnis.  Svarbu žinoti, jog faktas, kad prekė įsigyta su didele nuolaida, nepaneigia vartotojo teisės reikalauti prekės kokybės atitikimo.  Jei nutiko taip, kad įsigytos prekės negavote, o su pardavėju susisiekti nepavyksta, tais atvejais, kai už pirkinį atsiskaitėte kortele, galite kreiptis į savo banką ir prašyti taikyti mokėjimo grąžinimo (atšaukimo) (angl. chargeback) procedūrą.   Jei turite galimybę, visada atsiskaitymams rinkitės kreditinę, o ne debetinę banko kortelę. Tokie mokėjimai yra apdrausti, lengviau užginčijami ir suteikia daugiau galimybių atgauti pinigus.  Primename, kad kilus ginčui su pardavėju, pirmiausia turėtumėte kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite arba gautas atsakymas Jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje). Jei pardavėjas registruotas kitoje ES valstybėje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, nemokamos pagalbos galite kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt).   Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos. Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo (-s) atsakomybė; turinys negali būti vertinamas kaip atspindintis Europos Komisijos ir / ar Europos inovacijų tarybos ir MVĮ reikalų vykdomosios įstaigos (EISMEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.

Prekyba
2024-11-20

„Juodojo penktadienio“ nuolaidų vilionės: kaip nepaslysti verslui

Teisės aktai draudžia klaidinti vartotojus nuolaidomis ar vilioti fiktyviomis akcijomis, kai prieš skelbiant nuolaidas dirbtinai padidinama ankstesnė kaina. Visgi jei verslininkas sąžiningai organizuoja savo kainodarą, nebando ieškoti spragų ir klaidinti vartotojo, jei aiškiai pateikia vartotojui informaciją, jis tikrai nepaslys vykdydamas savo veiklą ir išvengs pažeidimų.    Kiekvienas verslininkas, būdamas savo srities profesionalas, supranta, kad kaina – bene svarbiausias kriterijus, nulemiantis vartotojo apsisprendimą pirkti ar nepirkti tam tikrą prekę ar paslaugą. Dėl šios priežasties verslininkas, skelbdamas apie kainos sumažinimą, stengiasi tai daryti pastebimai, ryškiai, garsiai, kad atkreiptų vartotojų dėmesį ir išsiskirtų iš konkurentų. „Verslininkas yra laisvas planuoti savo kainodarą, nustatyti prekės kainą, tačiau kai kalbama apie informaciją vartotojams, jis turi griežtai laikytis reikalavimų. Per išpardavimų kampanijas vartotojai yra labiau pažeidžiami, ir verslininkas neturėtų nesąžiningai tuo naudotis“ – sakė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorė Goda Aleksaitė.   30 dienų taisyklė informuojant apie sumažintą kainą  Verslininkas apie kainos sumažinimą praneša lygindamas ankstesnę prekės kainą su naująja, dažniausiai – naudodamas kainos braukimą ar nurodydamas procentinį ar konkrečios sumos sumažinimą. Bet kuriame pranešime apie daikto kainos sumažinimą turi būti nurodoma ankstesnė daikto kaina – mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo. Pavyzdžiui, spalio 30 d. dulkių siurblio kaina buvo 200 eurų, o lapkričio 15 d. – 250 eurų. Lapkričio 27 d. verslininkas skelbia 50 proc. nuolaidą. Taigi, dulkių siurblio kaina su nuolaida turėtų būti 100 eurų, nes nuolaida būtų taikoma nuo 200 eurų – mažiausios per 30 dienų laikotarpį taikytos kainos. Kai nepraėjus 30 dienų laikotarpiui verslininkas nori skelbti naują akciją, kaip ankstesnę taikytą kainą jis turėtų įtraukti ir tą kainą, kuri buvo taikyta prieš tai buvusios akcijos metu, jei ji bus mažiausia kaina per 30 dienų. Pavyzdžiui, jeigu gruodžio 15 d. skelbiama nauja dulkių siurblio akcija, mažiausia per 30 dienų taikyta jo kaina turėtų būti laikoma 100 eurų (be abejo, jei per tą laiką nebus taikyta dar mažesnė kaina). Tai ypač aktualu prisiminti planuojant kainodarą metų gale vykstančio išpardavimų maratono metu.    Šią taisyklę įtvirtina Europos Sąjungos teisė, o Lietuvoje ji numatyta Civiliniame kodekse. Dėl šios taisyklės neseniai pasisakė ir Europos Teisingumo Teismas Vokietijos byloje dėl maisto produktų reklamoje pateiktų nuorodų į sumažintas kainas. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) yra ne kartą konsultavusi verslininkus dėl 30 dienų taisyklės taikymo, teikusi rekomendacijas, reikalavimus detaliai aprašiusi savo svetainės „D.U.K“ skiltyje. Dėl šios taisyklės nesilaikymo VVTAT yra skyrusi baudas dviem bendrovėms.   Nuolaidos realios, o informacija apie jas – aiški  Informacija apie kainą turi būti išsami ir teisinga. Paprastai verslininkas turėtų nurodyti nuolaidų taikymo laikotarpį, aiškiai įvardinti prekes ar prekių grupes, kurioms nuolaidos taikomos, suprantamai informuoti ir apie patį nuolaidos dydį. Pavyzdžiui, jei skelbiama nuolaida iki 50 proc. buitinei technikai, verslininkas turėtų užtikrinti, kad bent 10 proc. parduotuvėje esančių buitinės technikos prekių yra parduodamos su 50 proc. nuolaida.   Draudžiami tokie skatinantys skubiai apsipirkti teiginiai, kaip „Paskutinis vienetas“, „Tik šiandien“ ir pan., jei jie nėra teisingi. Be to, pažeidimu būtų laikomi tie atvejai, kai siūlomos įsigyti prekės su nuolaidomis internete, nors iš tikrųjų tokių prekių pardavėjas neturi, ir užsakymai vėliau būna atšaukiami.  Taigi, išpardavimams verslininkai

Uncategorized @lt
2024-10-18

Esprit Retail B.V. & Co. KG (Vokietija) ir Liigu OÜ (Estija) bankrotai

  Esprit Retail B.V. & Co. KG. bankroto procedūra pradėta rugpjūčio 1 d. Kreditoriai, norintys užregistruoti savo reikalavimus, gali kreiptis į Flöther & Wissing advokatų kontorą (informacija anglų kalba pateikiama jos interneto svetainėje). Atkreipkite dėmesį, kad ECC-Net nebegali nagrinėti skundų dėl šio pardavėjo.   Estijos automobilių nuomos bendrovė Liigu OÜ  pradėjo likvidavimo procesą. Estijos įmonių registre numatyti 3 likvidatoriai - nemokamą prieigą prie įmonės duomenų galima gauti čia. Atkreipkite dėmesį, kad ECC-Net nebegali nagrinėti skundų dėl šios įmonės, siūlome vartotojams siųsti pretenzijas el. pašto adresais [email protected] ir [email protected]  

Kelionės
2024-09-19

Europos vartotojų centro patarimai oro keleiviams

Ar buvo taip, kad nesulaukėte internetu įsigytos suknelės iš Prancūzijos, o iš Estijos pardavėjo gautas dronas – nekokybiškas? Kaip elgtis, jei atšauktas Jūsų skrydis į Romą? Į ką kreiptis, jei nusileidus Ispanijoje neatvyksta Jūsų bagažas? Šiais ir panašiais klausimais vartotojams nemokamą pagalbą teikia Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net). Europos vartotojų centro Lietuvoje teisininkai pasirengę padėti kiekvienu atveju, kai vartotojui savarankiškai nepavyksta išspręsti problemos su paslaugos teikėju ar prekės pardavėju, registruotu kitoje ES valstybėje narėje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje. O dabar kviečiame plačiau pasiskaityti apie oro keleivių teises. Oro keleivių teisės Oro keleivių teisės išsamiai apibrėžtos Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 261/2004 . Svarbu, kad šios teisės taikomos keleiviams, kurie išvyksta iš ES valstybės narės oro uosto arba vyksta iš trečiojoje šalyje esančio oro uosto į ES valstybės narės teritorijoje esantį oro uostą, jei atitinkamą skrydį vykdantis oro vežėjas yra ES registruotas oro vežėjas. Skrydžio skaičiuotuvas Kokios teisės Jums priklauso kiekvienu konkrečiu atveju lengviausia sužinoti pasitelkus ECC-Net Skrydžio skaičiuotuvą: https://ecc.lt/vartotoju-teises/skrydzio-skaiciuotuvas/. Jame nurodę skrydžio pradžią ir pabaigą bei pačią problemą, gausite trumpą ir aiškų teisių sąrašą. Atšauktas skrydis Jeigu oro vežėjas atšaukia skrydį, turite teisę pasirinkti: atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti į galutinę paskirties vietą kitu maršrutu panašiomis sąlygomis. Jeigu keleivis pasirenka vykti kitu maršrutu, oro vežėjas, priklausomai nuo laukimo laiko, turi pasirūpinti keleiviu – pasiūlyti maisto ir gaiviųjų gėrimų, apgyvendinti viešbutyje, nuvežti iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, suteikti galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus. Papildomai keleivis turi teisę į kompensaciją, kuri, priklausomai nuo kelionės atstumo ar dėl atšaukto skrydžio sugaišto laiko, gali sudaryti nuo 125 iki 600 eurų. Kompensacija nepriklausytų, jei skrydis atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, nepriklausančių nuo oro vežėjo („force majeure“). Tai gali būti prastos oro sąlygos, neoficialūs streikai, gamtinės katastrofos, tokios kaip ugnikalnio išsiveržimas. Kompensacija nepriklausytų ir tuo atveju, kai skrydis atšaukiamas likus daugiau nei dviem savaitėms iki numatyto išvykimo. Atidėtas skrydis Oro vežėjo prievolės keleivio naudai atsiranda tik tada, kai pagrįstai tikimasi, kad Jūsų išskridimo laikas vėluos ne mažiau kaip 2 valandas. Priklausomai nuo atidėjimo laiko ar atstumo iki kelionės tikslo, oro vežėjas turi keleiviui pasiūlyti: maistą ir gaiviuosius gėrimus, apgyvendinimą viešbutyje (jeigu būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų), transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus. Kai skrydis atidedamas ne mažiau kaip 5 valandoms, oro vežėjas privalo pasiūlyti keleiviui atsisakyti šio skrydžio ir per septynias dienas atgauti visus už bilietą sumokėtus pinigus. Papildomai Jums  gali priklausyti ir kompensacija, jei kelionės tikslą dėl atidėto skrydžio pasiekėte ne mažiau kaip 3 valandomis vėliau. Kompensacija nepriklauso, jei vėlavimas įvyko dėl ypatingų aplinkybių. Atsisakymas vežti Esant tam tikroms aplinkybėms, oro vežėjas atsisako priimti skristi keleivį, nors jis atvyko registruotis skrydžiui nustatyta tvarka ir laiku, išskyrus atvejus, kai yra pagrįstų priežasčių atsisakyti jį vežti, pavyzdžiui sveikatos, saugos ar saugumo sumetimais arba dėl nepakankamų kelionės dokumentų. Pirmiausia oro vežėjas privalo ieškoti savanorių, kurie sutiktų atsisakyti skrydžio mainais į kompensaciją, dėl kurios dydžio ir formos susitariama su keleiviu individualiai. Jei atsiranda nepakankamai savanorių, skrydį