2024-09-19
Ar buvo taip, kad nesulaukėte internetu įsigytos suknelės iš Prancūzijos, o iš Estijos pardavėjo gautas dronas – nekokybiškas? Kaip elgtis, jei atšauktas Jūsų skrydis į Romą? Į ką kreiptis, jei nusileidus Ispanijoje neatvyksta Jūsų bagažas? Šiais ir panašiais klausimais vartotojams nemokamą pagalbą teikia Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net). Europos vartotojų centro Lietuvoje teisininkai pasirengę padėti kiekvienu atveju, kai vartotojui savarankiškai nepavyksta išspręsti problemos su paslaugos teikėju ar prekės pardavėju, registruotu kitoje ES valstybėje narėje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje. O dabar kviečiame plačiau pasiskaityti apie oro keleivių teises. Oro keleivių teisės Oro keleivių teisės išsamiai apibrėžtos Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 261/2004 . Svarbu, kad šios teisės taikomos keleiviams, kurie išvyksta iš ES valstybės narės oro uosto arba vyksta iš trečiojoje šalyje esančio oro uosto į ES valstybės narės teritorijoje esantį oro uostą, jei atitinkamą skrydį vykdantis oro vežėjas yra ES registruotas oro vežėjas. Skrydžio skaičiuotuvas Kokios teisės Jums priklauso kiekvienu konkrečiu atveju lengviausia sužinoti pasitelkus ECC-Net Skrydžio skaičiuotuvą: https://ecc.lt/vartotoju-teises/skrydzio-skaiciuotuvas/. Jame nurodę skrydžio pradžią ir pabaigą bei pačią problemą, gausite trumpą ir aiškų teisių sąrašą. Atšauktas skrydis Jeigu oro vežėjas atšaukia skrydį, turite teisę pasirinkti: atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti į galutinę paskirties vietą kitu maršrutu panašiomis sąlygomis. Jeigu keleivis pasirenka vykti kitu maršrutu, oro vežėjas, priklausomai nuo laukimo laiko, turi pasirūpinti keleiviu – pasiūlyti maisto ir gaiviųjų gėrimų, apgyvendinti viešbutyje, nuvežti iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, suteikti galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus. Papildomai keleivis turi teisę į kompensaciją, kuri, priklausomai nuo kelionės atstumo ar dėl atšaukto skrydžio sugaišto laiko, gali sudaryti nuo 125 iki 600 eurų. Kompensacija nepriklausytų, jei skrydis atšauktas dėl ypatingų aplinkybių, nepriklausančių nuo oro vežėjo („force majeure“). Tai gali būti prastos oro sąlygos, neoficialūs streikai, gamtinės katastrofos, tokios kaip ugnikalnio išsiveržimas. Kompensacija nepriklausytų ir tuo atveju, kai skrydis atšaukiamas likus daugiau nei dviem savaitėms iki numatyto išvykimo. Atidėtas skrydis Oro vežėjo prievolės keleivio naudai atsiranda tik tada, kai pagrįstai tikimasi, kad Jūsų išskridimo laikas vėluos ne mažiau kaip 2 valandas. Priklausomai nuo atidėjimo laiko ar atstumo iki kelionės tikslo, oro vežėjas turi keleiviui pasiūlyti: maistą ir gaiviuosius gėrimus, apgyvendinimą viešbutyje (jeigu būtina pasilikti vieną ar daugiau naktų), transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, galimybę du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti elektroninius laiškus. Kai skrydis atidedamas ne mažiau kaip 5 valandoms, oro vežėjas privalo pasiūlyti keleiviui atsisakyti šio skrydžio ir per septynias dienas atgauti visus už bilietą sumokėtus pinigus. Papildomai Jums gali priklausyti ir kompensacija, jei kelionės tikslą dėl atidėto skrydžio pasiekėte ne mažiau kaip 3 valandomis vėliau. Kompensacija nepriklauso, jei vėlavimas įvyko dėl ypatingų aplinkybių. Atsisakymas vežti Esant tam tikroms aplinkybėms, oro vežėjas atsisako priimti skristi keleivį, nors jis atvyko registruotis skrydžiui nustatyta tvarka ir laiku, išskyrus atvejus, kai yra pagrįstų priežasčių atsisakyti jį vežti, pavyzdžiui sveikatos, saugos ar saugumo sumetimais arba dėl nepakankamų kelionės dokumentų. Pirmiausia oro vežėjas privalo ieškoti savanorių, kurie sutiktų atsisakyti skrydžio mainais į kompensaciją, dėl kurios dydžio ir formos susitariama su keleiviu individualiai. Jei atsiranda nepakankamai savanorių, skrydį