Nekokybiškos prekės

19 birželio, 2024
Jei perkate Europoje ir paaiškėja, kad gavote prekes su defektais, jos yra sugedusios arba neatrodo ar neveikia taip, kaip reklamuojama, pardavėjas privalo jas pataisyti arba pakeisti, jei tai nėra įmanoma – sumažinti kainą arba grąžinti pinigus. Nekokybiškų prekių grąžinimas yra galimas visoje Europos Sąjungoje, Norvegijoje ir Islandijoje. Šiame puslapyje rasite visą esminę informaciją apie teisinę garantiją ir garantijos taisykles.
Apsipirkdami Europos Sąjungoje, Norvegijoje ar Islandijoje visada turite teisę į minimalią 2 metų teisinę garantiją nemokamai, nepaisant to, ar prekes perkate internetu, parduotuvėje, ar užsakydami paštu. 2 metų garantija yra jūsų minimali teisė visoje ES. Ši taisyklė nustatyta Europos Sąjungos 2019/771 direktyvoje.
Pirkdami prekę Europos Sąjungoje, Norvegijoje ar Islandijoje turite teisę į produktą, kuris veikia ir atlieka tai, ko tikitės. Pavyzdžiui, kaip nurodyta prekės aprašyme. Jei pirkinys neatitinka lūkesčių, produktas yra sugedęs – pirma jūs turite teisę į jo remontą, pakeitimą nauju, arba, jei tai neįmanoma, pinigų grąžinimą arba kainos sumažinimą kaip tai nurodo Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktai visą 2 metų laikotarpį nuo jo įsigijimo dienos. Prekės su defektais gali būti atpažįstamos pagal šiuos požymius:
  • Užsisakėte spalvotą sofos užklotą, tačiau gavote juodą.
  • Nupirktas laikrodis sugenda po dviejų savaičių, paaiškėja, kad tai gamyklinis defektas.
  • Nupirktas siurblys neįsijungia.
  • Pirkote šachmatus, tačiau trūksta kelių figūrų.
  • Individualiai užsakytas virtuvės komplektas pristatomas ne su tokia durelių ir stalčių kombinacija, kokią suderinote pirkimo metu.
  • Pardavėjas ar jo atstovas sumontavo iš jo įsigytą gartraukį, tačiau jis neveikia tinkamai – garai veržiasi pro šoną.
  • Atsiklijuoja bato padas, paaiškėja, kad gamyklinis defektas.
Europos Sąjungoje visiems daiktams, išskyrus greito vartojimo prekes ir dar kelias kategorijas, turi būti teikiama 24 mėnesių kokybės garantija. Tai reiškia, kad pardavėjas atsako už bet kokius daikto trūkumus, kurie gali išryškėti per pilną 24 mėnesių terminą nuo įsigijimo/pristatymo į namus dienos. Pardavėjas savo iniciatyva gali nustatyti ir ilgesnį garantinį terminą – komercinę garantiją. Taip pat papildomą garantiją gali taikyti ir gamintojas. Perskaitykite garantijos sąlygas, kad sužinotumėte, kada, kaip ir kiek laiko taikoma ši garantija.
Apie daikto trūkumus pardavėjui reikia pranešti nedelsiant, ne vėliau kaip per du mėnesius nuo tada, kai juos pastebėjote. (pvz.: Jei kreipiatės į pardavėją paskutinę garantinio termino dieną, jei bus pripažintas brokas, nekokybišką prekę vis tiek galėsite grąžinti pardavėjui, svarbu spėti kreiptis į pardavėją per 2 metų garantinį laikotarpį).
Nekokybiškų prekių grąžinimas yra galimas per visą 24 mėnesių laikotarpį nuo įsigijimo dienos.
Įsigijus brokuotą gaminį, turite įstatyminę teisę reikalauti, kad pardavėjas per 2 metus nuo gaminio įsigijimo visoje ES suteiktų nemokamą remontą, pakeitimą arba, jei tai neįmanoma, pinigų grąžinimą arba kainos sumažinimą. Taikomos šios nekokybiškų prekių grąžinimo taisyklės:
  • Jei gedimas atsiranda per 12 mėnesių nuo pirkimo, laikoma, kad jis egzistavo pirkimo metu.
  • Jei gedimas atsiranda po 12 mėnesių nuo pirkimo, vartotojui reikia įrodyti, kad gedimas atsirado ne dėl įprasto nusidėvėjimo ar netinkamo naudojimo.
Pardavėjas pirmiausia turi pasiūlyti vartotojui pataisyti arba pakeisti prekę neatlygintinai. Jei atlikus šį pradinį veiksmą nepavyksta išspręsti problemos, pardavėjas turi grąžinti pinigus. Jei defektas yra nedidelis, taip pat leidžiama svarstyti apie dalies pinigų grąžinimą. Jei defektas yra esminis, vartotojas turi teisę į pinigų grąžinimą.
Pirkote prekes internetu, telefonu iš katalogo ir gavote prekę su trūkumais, kurie nebuvo paminėti prekės apraše? O gal prekė po trumpo naudojimo tapo netinkama naudoti/prarado savybes dėl kurių ją pirkote? Minimali garantija Europos Sąjungoje yra 2 metai nuo prekės įsigijimo dienos. Jei per šį laikotarpį prekėje atsirado trūkumų, reiktų:
  1. Susisiekti su pardavėju ir nurodyti išsamią informaciją apie atsiradusius prekės trūkumus, pirkimo datą ir užsakymo numerį. Ruošinius, kurie padės suformuluoti skundą rasite ČIA
  2. 2. Pardavėjas per ne ilgesnį nei 14 dienų laikotarpį turi išnagrinėti skundą ir pateikti alternatyvas:
    1. prekės taisymas pardavėjo sąskaita;
    2. prekės pakeitimas nauja tokia pačia arba lygiaverte, jei jūsų įsigyto modelio nebėra rinkoje.
    Svarbu žinoti, kad jei gedimas atsiranda po 12 mėnesių nuo pirkimo, vartotojui gali tekti įrodyti, kad gedimas atsirado ne dėl įprasto nusidėvėjimo ar netinkamo naudojimo.
  3. 3. Jeigu pardavėjas prekės nepataisė ar nepakeitė; prekės trūkumai atsirado pakartotinai; prekės trūkumas yra esminis; pardavėjas pareiškė ar iš aplinkybių aišku, kad per protingą terminą nesuremontuos ar nepakeis prekės ir tai sukels vartotojui didelių nepatogumų, turite teisę:
    1. reikalauti proporcingai sumažinti prekės kainą;
    2. nutraukti pirkimo–pardavimo sutartį.
  4. Pardavėjui nepasiūlius/nesutikus su nei viena alternatyva – pirkėjas turi teisę apskųsti pardavėją. Yra 4 variantai, ką galite padaryti:
    1. Jei pardavėjas registruotas Lietuvoje – kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą www.vvtat.lt
    2. jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje, Islandijoje kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje www.ecc.lt
    3. Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūra. Jei nepavyko išspręsti ginčo su prekiautoju ir tarpininkavimas nedavė norimo rezultato, galite pradėti Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūrą (ESCP).
    4. Europos mokėjimo įsakymo procedūra. Iš kitoje ES šalyje įsisteigusio prekiautojo, galite lengvai susigrąžinti neginčytinus civilinius ir komercinius ieškinius naudodamiesi Europos mokėjimo įsakymo procedūra (EOP).
Pinigų grąžinimas už nekokybišką prekę turėtų būti atliktas, kai pardavėjas gauna prekes arba kai vartotojas pateikia įrodymus, kad prekės buvo išsiųstos. Nekokybiškų prekių grąžinimo išlaidos – pardavėjo atsakomybė. Prašykite iš anksto apmokėtos siuntimo etiketės arba išsisaugokite siuntimo įrodymus ir jų apmokėjimą ir prašykite, kad ši suma būtų Jums grąžinta.
Nekokybiškos prekės grąžinimo išlaidas apmoka pardavėjas. Jei išsiuntėte nekokybiškas prekes ir sumokėjote už jų siuntimą – išsaugokite apmokėjimo ir išsiuntimo įrodymus bei pateikite juos pardavėjui, kuris turi kompensuoti šias išlaidas.
Draudžiama imti nekokybiškos prekės atšaukimo mokestį.
Jei perkate prekes ar paslaugas, jiems gali būti suteikta teisinė garantija ir (arba) komercinė garantija. Abu jie suteikia papildomą apsaugą, jei gaminys yra sugedęs arba kitaip neatitinka nurodytų specifikacijų.

Teisinės ir/arba komercinės garantijos – tai pardavėjo ar gamintojo įsipareigojimas vartotojui per nurodytą laikotarpį grąžinti sumokėtą kainą, pakeisti prekę ar pataisyti prekę arba elgtis atitinkamame garantijos dokumente nustatyta tvarka. Šios garantijos yra teisiškai įpareigojančios ir papildo viena kita.

Tiek teisinės garantijos, tiek komercinės garantijos sertifikatai turėtų būti pateikti patvariu ir prieinamu formatu (pavyzdžiui, popierine kopija arba el. paštu) ir juose turi būti nurodyta ši informacija:
  • Kas yra dengiama
  • Tikslus garantinis laikotarpis
  • Geografiniai apribojimai, jei tokių yra
  • Garantijos registravimo procedūra – jei pvz. yra reikalinga registracija internetu
  • Pretenzijų pareiškimo tvarka
Jei kartu su gaminiu pateikiama ir teisinė garantija, ir komercinė garantija, dokumentuose turi būti aiškiai nurodyta, kas atsakingas už tai, kad būtų taikoma kiekviena iš teisių gynimo priemonių (pardavėjas / mažmenininkas, gamintojas ar trečioji šalis / serviso tarnyba).