Prekių užsakymas iš užsienio gali atverti galimybių pasaulį, suteikiant prieigą prie plataus asortimento gaminių, kurių gali nebūti vietoje. Tačiau naršant tarptautinių užsakymų procese kyla įvairių klausimų ir iššūkių. Toliau skaitykite, ką reikia žinoti užsakant prekes iš užsienio į Lietuvą, įskaitant vartotojų teises, muito mokesčius ir kaip spręsti su užsakymu susijusias problemas.
Ką reikia žinoti apie prekių užsakymą iš užsienio?
Užsisakant prekes iš užsienio į Lietuvą, labai svarbu suprasti tiek savo, kaip vartotojo, teises, tiek pareigas. Jūs, kaip vartotojas, turite teisę tikėtis, kad Jūsų užsakytos prekės bus pristatytos laiku ir atitiks pardavėjo pateiktą aprašymą.
Užsakydami prekes iš užsienyje veikiančių parduotuvių atidžiai įvertinkite svetainę. Ar lengvai galite rasti:
- duomenis apie pardavėją;
- daikto pagrindines savybes;
- pardavimo kainą;
- daikto pristatymo kainą;
- mokėjimo, pristatymo ar užsakymo tvarką;
- pirkėjo teisę atsisakyti sutarties;
- laikotarpio trukmę, kurio metu pasiūlymas ir kaina galioja;
- mažiausia sutarties trukmė, kai yra sudaroma sutartis dėl nuolatinio daiktų tiekimo.
Jei kažkuri vieta atrodo įtartinai arba pasiūlymo kaina yra daug kartų mažesnė nei kitų pardavėjų – tai gali būti apgaulinga svetainė. Pirkdami prekes iš Amerikos, Japonijos, Australijos ir kitų trečiųjų šalių itin atidžiai tikrinkite pirkimo-pardavimo taisykles, pristatymo terminus.
Kokios yra vartotojų teisės ir pareigos užsisakant prekes iš užsienio?
Taip pat pirkėjas turi teisę atšaukti savo užsakymą ir reikalauti grąžinti pinigus tam tikromis aplinkybėmis, pavyzdžiui, jei prekės nepristatomos per sutartą laiką arba jei jos pristatomos sugadintos ar nekokybiškos.
Kiekvienam pirkėjui perkančiam internetu galioja 14 dienų teisė atsisakyti sutarties. Nusprendus grąžinti prekes per šį terminą – pardavėjui nereikia nurodyti jokios priežasties. Svarbu paminėti, kad daiktai, kuriuos norima grąžinti ar pakeisti, turėtų būti nenaudoti, nesugadinti, išsaugotos jų vartojamosios savybės, taip pat nepraradę prekinės išvaizdos.
Užsakydami prekes iš užsienio, be teisių, pirkėjai turi ir pareigas. Tai gali apimti pardavėjo nustatytų terminų ir sąlygų laikymąsi , taikomų muito mokesčių ar papildomų mokesčių (jeigu prekės užsakomos ne iš ES) sumokėjimą.
Kur kreiptis jei kyla problemų dėl užsakytų prekių?
Jei kyla problemų dėl užsakymo, pirmiausia turėtumėte susisiekti su pardavėju, kad išspręstumėte problemą. Daugelis pardavėjų reaguoja ir nori dirbti su klientais, kad išspręstų problemas ir rastų abi puses tenkinantį sprendimą. Tačiau jei negalite išspręsti problemos savarankiškai su pardavėju, galite pasinaudoti kitais būdais.
Perkant iš Europos sąjungoje, Norvegijoje ir Islandijoje veikiančių pardavėjų galite naudotis šiais įrankiais:
- Pasinaudoti nemokama Europos vartotojų centro pagalba
- Alternatyvus ginčų sprendimas
- Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūra
- Europos mokėjimo įsakymo procedūra
Kai kuriais atvejais gali būti patogu pasinaudoti pirkimo tarpininkų paslaugomis, kadangi tuomet jie užtikrina prekės atvykimą pas pirkėją. Tai populiarus būdas gauti prekes iš USA, Korėjos, Ukrainos ir kitų šalių.
Ar galima atšaukti užsakymą ir atgauti sumokėtus pinigus?
Jei norite atšaukti užsakymą ir susigrąžinti pinigus, svarbu susipažinti su pardavėjo skelbiamomis taisyklėmis ir prekių bei pinigų grąžinimo tvarka. Be to, būtina išsaugoti visą bendravimą su pardavėju, įskaitant el. laiškus, kvitus ir visus kitus susijusius dokumentus. Jų gali prireikti jei tarp pirkėjo ir pardavėjo kiltų ginčas.
Pirkdami iš trečiųjų šalių privalote susipažinti su tos šalies pirkimo-pardavimo taisyklėmis ir jomis vadovautis.
Jei užsakymą apmokėjote kortele ir pardavėjas neatsako – turite galimybę kreiptis į savo banką dėl pinigų susigrąžinimo (angl.charge back) procedūros pritaikymo. Apmokėjus per PayPal sistemą turite net 45 dienų apsaugos laikotarpį, per kurį galite susigrąžinti pinigus, jei prekė buvo nepristatyta.
Kilus ginčui ar nepavykus pasiekti susitarimo – kreipkitės pagalbos į Europos vartotojų centrą Lietuvoje el. paštu [email protected].
Kokie yra muitų mokesčiai?
Svarbu iš anksto žinoti šiuos galimus mokesčius ir įtraukti juos į savo biudžetą, kai pateikiate užsakymą iš užsienio. Nesumokėjus muitinės mokesčių, muitinė gali sulaikyti ar net konfiskuoti jūsų prekes. Trumpa atmintinė perkantiems iš trečiųjų šalių pateikiama muitinės puslapyje.
Jei prekių (išskyrus akcizais apmokestinamas), pirktų kurioje nors trečiojoje šalyje, bendra savoji vertė (vienoje siuntoje siunčiamų prekių kaina neįskaitant transportavimo, draudimo ir kitų išlaidų) mažesnė negu 22 eurai, jos jokiais importo mokesčiais neapmokestinamos.
Jei prekių (išskyrus akcizais apmokestinamas), pirktų kurioje nors trečiojoje šalyje, bendra savoji vertė yra nuo 22 eurų iki 150 eurų, jos apmokestinamos importo PVM (21 proc.).
Jei prekių (išskyrus akcizais apmokestinamas), pirktų kurioje nors trečiojoje šalyje, bendra savoji vertė yra didesnė nei 150 eurų, jos apmokestinamos importo PVM (21 proc.) ir importo muito mokesčiu (importo muito tarifo dydis priklauso nuo prekės kodo ir šalies, iš kurios prekės importuojamos). Kai prekių vertė kartu su siuntimo kaina neviršija 150 Eur – įprastai muito mokesčiai netaikomi. Viršijus šią sumą gali būti taikomi papildomi mokesčiai:
- Drabužiai iš tekstilės 12%
- Elektriniai dviračiai 6%
- Laikrodžiai 4,5%
- Maisto papildai 12,8%
- Odinė avalynė 7-8%
- Sportinė avalynė 7-17%
- Žvejybos reikmenys 3,7%
- Kai kuriais atvejais muitų tarifai gali skirtis pagal šalis, priklausomai nuo to, kurioms grupėms šalis priklauso: Trečiosios šalys (ne ES), bet gali būti atskirų susitarimų, kai muitų tarifai skiriasi
- EEA – Europos Ekonominė Erdvė (Islandija, Lichtenšteinas, Norvegija)
- PPO – Valstybės Pasaulio prekybos organizacijos narės (Ukraina, Turkija, Australija, JAV, Kinija ir kitos)
Muito mokestį pasitikrinti galite naudodamiesi Lietuvos muitinės puslapiu.